
Scania och Siemens har börjat samarbeta för att utveckla eldrivna lastbilar. Siemens teknik för strömförsörjning ska kombineras med Scanias kunnande om elektriska drivlinor i lastbilar och bussar. Scania hoppas att Sverige ska bli först i världen med eldrivna lastfordon och elvägar för kommersiellt bruk.
Scania har utvecklat elektriska drivlinor i bussar och lastbilar under lång tid. Siemens har å sin sida tagit fram en teknik med strömavtagare på biltaket, en så kallad pantograf. Den syns på bilden ovan.
Henrik Henriksson, försäljnings- och marknadsdirektör i Scania, säger att en fullskalig demonstration av elektrifierade vägavsnitt kan snabbt bli verklighet.
– Bränslebesparingarna som möjliggörs genom elektrifiering är stora, samarbetet kan bli en grundsten för fossilfria vägtransporter.
Siemens lösning för strömavtagaren för luftledningar bygger på järnvägsteknik. Systemet är öppet och de elektriska lastbilarna kan användas lika flexibelt som konventionella fordon. Ellastbilarna kan också strömförsörjas via vägbanan genom induktion. När det inte finns någon elförsörjning, så används förbränningsmotor.
Förbränningsmotorn är kombinerad med en elmaskin som tar tillvara den energi som uppstår i samband med inbromsning. Det gör att bränsleförbrukningen blir lägre.