Nya krav på att regeringen utvecklar transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen.
De sju regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete — det vill säga Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland och Gotland — har enats om en gemensam utvecklingsstrategi för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen.
Enligt regionerna bör regeringen bland annat satsa på Mälarbanan, Bergslagspendeln, Mälarsjöfarten och se över alternativ finansiering av infrastrukturen.
— Infrastrukturen behöver stärkas i Västmanland. Det är viktigt för våra pendlare, företag och godstransportörer. Och i förlängningen påverkar det Stockholm-Mälarregionen som helhet, säger Jenny Landernäs (M), regionråd i majoritet i Region Västmanland, i ett skriftligt uttalande.
Hon tillägger:
— Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen. Då måste infrastrukturen fungera och det är en styrka att våra sju regioner är eniga om vad vi behöver göra för att förbättra transporterna i vår del av Sverige.
Kenneth Östberg (S) är regionråd i opposition Region Västmanland:
— Det märks att regeringen och myndigheterna lyssnar på oss när vi sju regioner går samman och talar med en röst. Nu har vi en samsyn om att järnvägen i allmänhet och Mälarbanan i synnerhet måste rustas upp. Den som har rest med järnvägen eller känner behoven från industrin vet att vi både måste se över den räls vi har och bygga nytt.
Rådet lägger stort fokus på att järnvägen behöver rustas upp. Andra exempel på prioriteringar i den så kallade Systemanalys 2024 — titeln på den storregionala strategin — är följande:
– Förstärkt trimningspaket för utveckling av den storregionala tågtrafiken
– Lagt kort ligger! Ingångna avtal ska hållas. Exempelvis en ny Hjulstabro för Mälarsjöfarten och fyrspår på Mälarbanan Tomteboda-Kallhäll
– Stora behov inom järnvägen. Bland annat Mälarbanan med ombyggnad av spår vid Västerås central och ökad kapacitet på Bergslagspendeln
– Ökad kapacitet på E18 vid Västerås
– Förbättra den internationella tillgängligheten med exempelvis satsningar på Nobelbanan, för kortare restid Oslo-Stockholm
– Undersök alternativa finansieringsformer för infrastrukturen