Tre europeiska industriaktörer går samman för att få upp ett elhybriddrivet regionaljetplan i luften år 2020, med en elmotor på 2 megawatt bredvid tre bränsledrivna. Airbus gör flygplanet, Siemens elmotorn och strömtillförseln, och Rolls-Royce bland annat generatorn.
Projektet, som benämns E-fan X, syftar ytterst till att elhybridtekniken ska komma närmare kommersialiserbarhet. Till drivkrafterna hör politiskt tryck från EU:s sida att bland annat reducera luftfartens koldioidutsläpp med 60 procent till 2050. Men mer kortsiktigt är målsättningen alltså att ett flygande plan ska kunna demonstreras om tre år.
Sedan några år har även helt eldrivna flygplan visats upp, och på marknaden finns enstaka kommersiellt tillverkade plan tänkta som självlyftande segelflygplan eller som undervisningsplan, vilka ofta gör så korta turer att batterier kan tänkas räcka. Men planen i fråga har bara haft enstaka sittplatser, och motoreffekterna har varit några tiotals kilowatt – i nivå med små personbilsmotorers. E-fan X ska dock bli ett regionaljetplan med passagerarkabin, och de megawattmotorer som är tilltänkta kräver elteknik på en helt annan nivå.
I juli 2015 uppstod kontrovers i samband med den första eldrivna flygningen över Engelska kanalen. Slovenska sportflygplanstillverkaren Pipistrel tycktes vara på väg att bli först, med motorer från Siemens. När Siemens så på kort varsel förbjöd Pipistrel att flyga med motorerna misstänkte vissa att Siemens utsatts för påtryckningar av Airbus, som planerat att göra ett stort pr-nummer av att själva bli först över kanalen med sitt elflygplan E-Fan (då alltså utan X i modellnamnet). Men Airbus i sin tur togs på sängen av pytteplansutvecklaren Cri-cri, som flög över dagen innan och därmed blev först. Nu, i sitt pressmeddelande om E-fan X, har Airbus och Siemens med vänner trots allt artigheten att nämna Cri-cri som den första i en lång rad elektriska flygdemonstratorer.
I ett tidigare tillkännagivet projekt bygger Airbus i samarbete med Siemens en stor anläggning utanför München, E-aircraft systems house, ägnad åt utveckling av elflygandet. De två företagen samarbetar för att få fram elmotorsystem i tre kraftklasser: hundratals kilowatt, upp till 2 megawatt samt 10–20 kilowatt. Mellan Airbus och Rolls-Royce finns sedan 2012 ett samarbete kring elhybriddrift kallat E-thrust.