Bilistorganisationen M Sverige vill att Sverige följer flera andra länders exempel och inför nya regler för tung trafik på landets motorvägar.
För att förbättra trafiksäkerheten på motorvägarna vill konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige se ett generellt omkörningsförbud för tung trafik på motorvägar mellan klockan 6 och 22.
Denna typ av begränsningar finns redan i bland annat Tyskland.
– En av de vanligaste olyckorna på motorväg är upphinnandeolyckor. Det här problemet förvärras när en lastbil som kör 80 km/h går ut i vänsterfilen där alla andra kör i en högre hastighet. Få saker är farligare för privatbilister än kollisioner där tung trafik är inblandad, säger Riksförbundet M Sveriges vd Caroline Drabe.
Ett begränsat omkörningsförbud för tung trafik finns sedan mars 2019 i Sverige längs en vägsträcka. Det är E6 mellan Helsingborg och Vellinge, där det råder omkörningsförbud för tung trafik under rusningstid, det vill säga mellan klockan 06 och 22 varje dag. Redan i september samma år kunde Trafikverket konstatera att antalet olyckor nästan hade halverats jämfört med samma period året dessförinnan. En jämförelse av perioderna mars–november under åren 2014–2019 visade också en tydlig nedgång i antalet olyckor.
Någon större negativ påverkan på de för Sverige så viktiga lastbilstransporterna skulle inte ett omkörningsförbud få, menar M Sverige:
– Ett omkörningsförbud för tunga lastbilar på motorväg skulle omfatta en mycket begränsad andel av Sveriges totala vägnät. Det innebär att den sammanlagda påverkan för lastbilstrafiken, som på många sätt är en livsviktig näring, blir relativt begränsad, säger Caroline Drabe.