Intresseorganisationen Sveriges Paketombud har genomfört ett pilottest som visar att det går att minska koldioxidutsläppen från bland annat paketleveranser genom samarbete mellan transportörerna.
2018 startade intresseorganisationen Sveriges Paketombud med stöd av Tillväxtverket och medel från en handfull regioner och länsstyrelser ett samverkansprojekt som går ut på att få fraktleverantörerna att börja samarbeta för att underlätta för paketombuden på landsbygden.
I åtta kommuner i Sverige har Sveriges Paketombud genomfört ett pilottest som innebär att fraktleverantörerna kört varsin leverans till en hubb som ligger ungefär sex mil från det slutliga paketombudet. Den sista sträckan har körts med en gemensam transport. Resultatet har varit minskade transporter.
På Sveriges Paketombud hoppas man att detta sätt att samarbeta om frakterna ska bli etablerat och även spridas till fler områden som bland annat styckegods och tidningsdistribution.
Sveriges Paketombud har också som mål att med sitt projekt lägga grunden till en nationell digital plattform för samverkan mellan fraktleverantörerna och paketombuden för att ”effektivisera paketets resa från e-handlare till e-kund”, som man skrev i ett pressmeddelande där projektet presenterades.
”Den nationella digitala plattformen är tänkt att bli det som konceptet bankomat blev för samordningen av uttagsautomater”, skriver Sveriges Paketombud i pressmeddelandet.
Pierre Kjellin
pierre.kjellin@transportnytt.se
Tel: 070-334 50 09