Företag uppmanas använda nytt index med ”robust metodologi” för att ta sitt trafiksäkerhetsansvar.
Ett nytt trafiksäkerhetsverktyg kallat Road Safety Index (RSI) lanserades nyligen på konferensen Vision Zero Conference, som anordnades av svenska regeringen tillsammans med Trafikverket och Vinnova.
Indexet har utvecklats av den internationella federationen för världens bilister, FIA, i samverkan med svenska Trafikverket och IKEA, och har tagits fram i syfte att ”förmå företag att ta ansvar för trafiksäkerheten i hela sina värdekedjor så att trafikolyckorna kan minska”.
– För tre år sedan, år 2020, stod Sverige värd för den tredje globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet. Då enades världens ledare om att förmå näringslivet att inkludera trafiksäkerheten i sin hållbarhetsrapportering. Nu finns en robust metodologi som företagen kan använda för att rapportera sitt säkerhetsavtryck för anställda, underleverantörer och tredje part, säger Jacob Bangsgaard, generalsekreterare för mobilitet och turism hos FIA, i ett pressmeddelande.
Den mänskliga faktorn är inblandad i cirka 90 procent av alla trafikolyckor. Alltför höga hastigheter, rattfylla, dåsighet och rattsurf orsakar många dödsolyckor.
– Multinationella företag bör analysera hur många som skadas eller dödas av transporterna i den egna verksamheten samt den kringliggande värdekedjan. Detta kommer att stärka motivationen att ställa krav på att även aktörer uppströms och nedströms i flödet agerar i enlighet med lagar och regler samt i övrigt tar ansvar för säkerheten, kommenterar Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.
Hon tillägger:
– I Sverige förekommer fusk med reglerna om kör- och vilotider och drograttfulla lastbilschaufförer är ett allvarligt problem. Många lastbilar på svenska vägar har allvarliga fel såsom brister i bromssystemet och fyra av tio lastbilar kör med olaglig överlast. Beställare bör inte köpa transporter om de inte är trygga med att utförare använder säkra fordon, tillämpar schyssta arbetsvillkor och har nolltolerans mot alkohol och droger i trafiken. Dålig trafiksäkerhet ska inte vara en konkurrensfördel.