Investerar i ”retur-scaleupen” Easycom för att använda sig av deras mjukvara för returhantering.
Returer inom e-handeln kan som bekant vara både kostsamt och dåligt för miljön, och vissa nätbutiker blockerar nu kunder med en för hög andel returer medan andra tar betalt för returerna.
Företaget Easycom tillhandahåller en mjukvara som uppges göra returhanteringen ”både smartare och mer hållbar”. Enligt företaget automatiserar man returprocessen via insamling av data över hur olika produkter säljer och vilka som ofta returneras. Detta uppges göra det enklare för både nätbutiken och konsumenten.
Bring har nu beslutat att via Bring Ventures investera i företaget.
— Vi använder idag Easycoms mjukvara för returhantering på våra Shelfless-anläggningar, och ser stor potential i hur vi kan implementera lösningen i fler delar av vår verksamhet. Dessutom är Easycoms lösning något många av våra kunder, nätbutikerna, kan ha nytta av. Returhantering en viktig del av logistikkedjan, och vi vill dra nytta av innovativa lösningar som inte bara tar hänsyn till kostnader utan också hållbarhet, säger Anett Berger Sørli, investment director på Bring Ventures, i ett pressmeddelande.
Förutom Bring har även Seven District, Almi Invest och några mindre investerare valt att investera i Easycom, som totalt tar in drygt 20 miljoner svenska kronor i en nyemission.