Nästa generation eSprinter från Mercedes-Benz presenterad — lanseras i Sverige i början av 2024.
Nu kommer ytterligare information från Mercedes-Benz om egenskaperna hos nya eSprinter.
Som Transportnytt tidigare rapporterat får nästa eSprinter en rejält tilltagen räckvidd — enligt Mercedes-Benz blir räckvidden upp till 40 mil vid blandad körning och vid stadskörning upp till 50 mil.
Tre olika batteristorlekar finns att välja mellan: 56, 81 eller 113 kW. Samtliga batterier är av litium/järnfosfat (LFP), vilket betyder att de är helt fria från kobolt och nickel.
Laddning med AC kan ske med upp till 11 kW och DC-laddning med upp till 115 kW.
Samtliga nya eSprinter har motorn monterad direkt på bakaxeln. Motorn väger 130 kg och kan fås med 100 kW (130 hk) eller 150 kW (195 hk) maxeffekt och ett vridmoment på upp till 400 Nm.
Enligt fordonstillverkaren innebär placeringen av motorn att bilen kan byggas med olika hjulbaser och även som naket chassi för till exempel husbilsbyggare. eSprinter går att få med upp till 4,25 tons totalvikt och med en släpvagnsvikt på upp till 2,000 kg.
Vidare uppges att bilen är uppbyggd på ett modulkoncept i tre delar vilket gör att den går att bygga i ett flertal konfigurationer på samma sätt som Sprinter-versionen med förbränningsmotor.
Frontmodulen med hytten innehåller alla högspänningskomponenter utom batteri och motor. Samma front kan användas med alla batterier och hjulbaser.
Batterimodulen är monterad under chassit mellan axlarna vilket uppges ge en låg tyngdpunkt och bättre väghållning. Den tredje delen av modulsystemet utgörs av bakaxeln, med sin integrerade motor.
Lansering av nya eSprinter sker i Europa under senare delen av året. Till Sverige väntas de första bilarna komma till Sverige vid nästa årsskifte.