Med företagets röda färg på förpackningen, och ett litet antal utvalda emballageformat, effektiviserar Media Markt både varuhanteringen och marknadsbudskapet.
Carl Lumsden, Media Markts logistikchef i Sverige, beskriver den nya förpackningspaletten som modifierade standardemballage. Det är i grunden vanliga wellpapplådor och vadderade kuvert. Men kartongkvaliteten har förbättrats något, och trycket lyfter fram varumärket och understryker att det är kvalitetsvaror som ligger i.
Det nya emballaget används vid leveranser direkt hem till köparen – ofta via paketombud – men även när kunden själv vill hämta sin vara i kedjans butik trots att den beställts på nätet.
– Vi får en lite högre styckkostnad, åtminstone till en början, men det ger en bättre köpupplevelse och förhoppningsvis en mer frekvent återkommande kund, säger Carl Lumsden.
– Förhoppningsvis ger det bas för att vidga volymerna och då blir det kanske inte dyrare i längden.
De nya kartongerna har tagits fram i samarbete med förpackningsleverantören ÅG Emballage. Formaten sträcker sig från en vaddpåse på 300 x 440 millimeter till en wellpapplåda på 400 x 400 x 350 millimeter.
– Vi smög igång vår e-handel förra året men nu har vi ett större antal produktnummer och en julhandel i ryggen, säger Carl Lumsden. Vi ser att allt fler kunder väljer vägen via nätet, och vill att de ska få samma positiva köpupplevelse som i varuhusen.
Alexander Kristofersson