Så vill berörda kommuner och regioner minska köerna mellan Norge och Sverige.
Trafiken över Svinesund, som är den främsta gränsövergången mellan Norge och Sverige, har nått nya rekordnivåer. Enligt den så kallade Svinesundskommittén — som är ett samarbete mellan 15 svenska och norska kommuner samt regioner — passerade här 23 600 fordon per dygn under 2024, vilket är fler än någonsin tidigare.
Noterbart är att antalet tunga fordon som passerar över Svinesund har stigit med 19 % från 2023 till 2024. Totalt passerar här nu 2 953 tunga fordon dagligen.
Enligt Svinesundskommittén har denna utveckling skapat nya utmaningar där den hårt belastade Svinesundsbron riskerar att drabbas av ökade köer vid tullstationerna och längre väntetider.
Kommittén föreslår nu att Sverige bör påbörja arbetet med att digitalisera tullklareringen, något som Norge redan har påbörjat.
Man kräver också ”offensiva satsningar” på att flytta mer gods från väg till järnväg. Enligt kommittén skulle en överflyttning till järnvägstransporter inte bara minska trycket på broarna och minska köerna — det skulle också bidra till minskade utsläpp och ett mer hållbart transportsystem.
– Det finns stor potential i att utveckla järnvägsförbindelserna mellan Norge och Sverige, med den så kallade Mulighetsstudien Oslo – Göteborg som pekar på att med relativt enkla och samhällsekonomiskt lönsamma åtgärder i järnvägssystemet i Dalsland kan flytta gods till järnväg, säger Cecilia Nilsson, vd för Svinesundskommittén, i ett pressmeddelande.







