Ökade sin omsättning under förra året med 461 procent.
2021 blev ett rekordår för q-handelsbolaget Foodora, vars totala omsättning landade på 3,98 miljarder kronor — vilket är en ökning med 461 procent jämfört med året innan (710 MSEK).
Enligt företaget beror de stora ökningen dels på nya konsumentbehov till följd av pandemin, dels på ett skifte av affärssystem där man övergått från en förmedlingsmodell till en återförsäljarmodell för restaurangsegmentet.
— Vår väg är inte spikrak och det är vår förmåga att agera snabbt och flexibelt, att ändra kurs när det behövs, som medfört att vi är där vi är idag. Att behålla scale-upens snabbhet och prestigelöshet, i ett storbolags kropp, förblir min viktigaste uppgift framöver. Den snabba tillväxt som vi sett under året har möjliggjorts av just denna mentalitet, säger Foodoras koncernchef Hans Skruvfors i ett pressmeddelande.
De totala rörelsekostnaderna under 2021 slutade på 3,94 miljarder kronor, medan rörelseresultatet landade på 40,2 miljoner (39 MSEK för år 2020). Bolagets likvida medel uppgick vid årets slut till 285 miljoner och vid utgången av 2021 uppvisade företaget ett positivt eget kapital på 370 miljoner kronor.