Med 10,4 procent växte världens flygfrakt första halvåret, jämfört med motsvarande period 2016, visar statistik från Iata. För europeiska flygbolag var uppgången hela 13,6 procent.
Senast världen såg en så snabb tillväxt för flygfrakten, under ett års första sex månader, var 2010. Då handlade det om att branschen återhämtade sig efter finanskrisen. De nämnda procentsiffrorna avser transportarbetet, det vill säga flygsträckan gånger fraktad vikt. Kapaciteten som flygbolagen erbjöd ökades 3,6 procent, men huvuddelen av transportökningen skedde alltså genom bättre beläggning, vilket gynnade flygbolagen.
Den särskilt starka tillväxten för europeiskt fraktflyg förklaras inte minst av en svag euro, som driver upp exporten, bedömer Iata, The international air transport association.
Världshandeln ligger nära sina högsta nivåer på sex år, skriver Iata, men ändå finns det tecken på att fraktflygets gladaste stund börjar avrundas för den här gången. Den slutsatsen drar Iata av att snegla på det nyckeltal som ges av lagerhållningen hos världens företag ställd i relation till deras försäljning. Det är nämligen när försäljningen drar iväg, och det blir överraskande tomt på hyllorna, som företagen snabbt behöver fylla på med flygfraktat gods. Det nyckeltalet har slutat sjunka. Trots det räknar Iata med att transportarbetet för årets tredje kvartal blir 8 procent större än för motsvarande period i fjol.
En av många vinnare i branschen är Lufthansa, som dubblerat sin börskurs på ett år. För första halvåret gjorde företaget en nettovinst på 672 euro, vilket innebar en 57-procentig ökning gentemot ett år tidigare.