Rederinäringen dömer ut Transportstyrelsens förslag för pråmtrafik i Sverige: Förslaget till svenska särregler för inlandssjöfarten som Transportstyrelsen lagt fram medför att det inte blir aktuellt med någon inlandssjöfart i Sverige. Det skriver rederierna Erik Thun och Ahlmark Lines i sitt remissvar.
Inlandstrafiken ikommer inte att klara att konkurrera med andra trafikslag. Det är konsekvensen av de särregler som Transportstyrelsen föreslagit. Förslaget handlar om hur EU:s regler för pråmtrafik ska tillämpas i Sverige och som kan börja gälla redan under det här året.
Affärsrisken blir för stor, därmed kommer vi inte att få se någon inlandssjöfart i Sverige, menar de båda rederierna Erik Thun AB och Ahlmark Lines AB i ett gemensamt remissvar.
Thun och Ahlmark Lines driver båda trafik på Vänern och Göta älv med konventionella fartyg, men har långt gångna planer att göra försök med pråmtrafik. En modern pråm som idag används på tyska eller holländska kanaler kan exempelvis ta laster på omkring 150 containrar med en bemanning på tre personer.
Motivet för särreglerna är säkerheten för de ombordsanställda.
– Det är självklart beaktansvärt. Men vi anser att de krav på särregler som föreslagits måste ställas i relation till kostnader för att uppfylla särreglerna samt att en jämförelse sker med samhällsnyttan av en etablerad inlandssjöfart i förhållande till alternativa transportllösningar som lastbil och tåg, skriver de båda rederierna.
Enligt rederierna är potentialen för inlandssjöfarten cirka 30 procent av godstransportmarknaderna i Stockholm-Mälarregionen, Göteborg-Vänerregionen och Malmö-Öresundsregionen. Det är 20 procent av godstransporterna i hela riket.
Det skulle ge en minskning av koldioxidutsläppen med 13 procent. Dessutom kommer antalet personer som omkommer i lastbilsolyckor att minska med 15 stycken, antalet allvarligt skadade skulle minska med omkring 200.
Rederiernas förslag är Sverige ska införa så få särregler som möjligt och istället sträva efter att de svenska regelförslagen ska införas i hela EU.
Rederierna vill också utvidga gränsen för de vattenområden som ska få trafikeras av pråmar. Det är kustvattnen som ligger i anslutning till Stockholm, Göteborg och Malmö där våghöjden håller sig under två meter.
Några av Transportstyrels förslag till särregler som rederierna anser är onödiga gäller fast förankring av stegar till lastrum, fribord, räddningsvästar och livbojar och elförsörjning.
Däremot accepterar man förslagen om särregler när det gäller dubbelskrov, livflottar, nödljus, brandsläckning i maskinrum och reningsanläggning för toalettavfall.