INTERVJU. Med sin dubbla bakgrund som byggnadsingenjör och sjökapten passar Markus Franzén perfekt i rollen som ny hamnkapten i Umeå hamn.
Det är mycket på gång i Umeå hamn, som tillsammans med ”systerhamnen” i finska Vasa ingår i det gemensamma hamnbolaget Kvarken Ports.
Efter att nyligen byggt en ny järnvägsterminal, en ny färjepir och färjeterminal åt Wasalines ropaxfärja Aurora Botnia plus nya lagrings- och verksamhetsytor väntar ytterligare stora byggprojekt i den norrländska hamnen. Bland annat ska fler markytor anläggas och farleden muddras, och dessutom ska nya kajer byggas och befintliga kajer renoveras.
Det är här Markus Franzén, Umeås nye hamnkapten, kommer in i bilden.
Rätt bakgrund
Efter att närmast innan ha arbetat som byggnadsingenjör och då främst varit konsult i samband med ombyggnationer av industrihamnar i framförallt Örnsköldsvik så kan han definitivt det här med byggnationer i hamnanläggningar.
Och efter att dessförinnan ha varit till sjöss i 10-12 år, mestadels som sjökapten, så har han också den rent sjöfartsmässiga kompetens som krävs i det nya jobbet.
— Min bakgrund passade väldigt bra in för rollen som hamnkapten här i Umeå, säger Markus Franzén och fortsätter:
— Jag gick iland kring 2016 och bestämde mig då för att sätta mig på skolbänken igen och läsa till byggnadsingenjör. Men även om jag efter utbildningen har jobbat som byggkonsult så har intresset hela tiden funnits kvar för sjöfarten — det kan man bara inte släppa. Så det här är helt rätt jobb för mig, och dessutom har jag ju en helhetsbild över verksamheten som många andra kanske inte har.
Olika uppdrag
Befattningen som hamnkapten inrymmer flera olika uppdrag. Förutom att vara en drivande faktor i de kommande byggprojekten ansvarar Markus Franzén också för olika delar av den dagliga driften av hamnen.
— Det är allt från att ha kontakter med myndigheter som Sjöfartsverket till att vara isbrytarombud och att sköta driften och underhållet av kajanläggningarna. Vi i hamnen ansvarar också för farleden, så får vi inrapporteringar om felaktigheter i vår del av farleden — det vill säga den inre delen — så är det vi som korrigerar det. Är det den yttre farleden rapporterar vi det till Sjöfartsverket, som antingen tar hand om det själva eller frågar om vi kan göra det.
Viktigt säkerhetsarbete
Ett ytterligare viktigt ansvarsområde för Markus Franzén är säkerheten i hamnen. Efter den 11 september-attackerna höjdes som bekant säkerheten på världens alla flygplatser och hamnar, och numera måste alla hamnar följa det så kallade ISPS-regelverket, där ISPS står för International Ship and Port Facility Security Code.
För att komma med ytterligare en engelsk term kallas Markus Franzén i denna roll för PFSO, vilket betyder Port Facility Security Officer och kan översättas med säkerhets- eller skyddschef.
— Hamnområdet är förstås avspärrat med kamerabevakning och inpasseringskontroller, där vi har ett vaktbolag som sköter själva kontrollarbetet. Men samtidigt är det vi, alltså Kvarken Ports, som är ansvariga för skyddsfrågorna och det faller också på oss om något havererar, säger Markus Franzén och tillägger att det just nu är lite extra fokus på säkerhetsarbetet.
Många projekt på gång
— Det beror kanske inte framförallt på världsläget, vilket man skulle kunna tro, utan på att vi har så stora bygg- och renoveringsprojekt framför oss. Det kommer att skapa en oerhörd aktivitet, vilket i sin tur gör att vi får ett mycket stort ansvar på att hålla koll på vilka som rör sig här i hamnen och vilka som är behöriga. Det blir en stor fråga att lösa innan projekten startar, säger Markus Franzén, som rent formellt är anställd hos hamnbolaget Kvarken Ports där han började så nyss som den 15 januari.
— Det är förstås mycket att sätta sig in i så här i början, men så här långt känns det bara bra.
NY PÅ JOBBET
Vem: Markus Franzén
Vad: Ny hamnkapten i Umeå hamn
Bakgrund: Har närmast arbetat som byggnadsingenjör, dessförinnan som sjökapten.
Övrigt: 43 år, bor i Örnsköldsvik med sambo och två barn.
FAKTA KVARKEN PORTS
Kvarken Ports är ett gemensamt hamnbolag för Umeå och Vasa grundat 2015. Bolaget ägs gemensamt av Vasa Stad och Umeå Hamn AB (som i sin tur ägs av Umeå kommun) och syftar till att stärka transportstråket mellan de bägge Östersjöländerna. Personalstyrkan uppgår till ca 30 personer.
FAKTA UMEÅ HAMN
Hamnen i Umeå, som ligger i Holmsund knappt 2 mil söder om tätorten Umeå, hanterade 1,9 miljoner ton gods år 2022. Hamnen är därmed på plats 19 över Sveriges största hamnar. Hälften av godset är skogsprodukter, resten är bland annat olja, foder och projektlaster.