Erbjuder uppgradering av fordonsvågar i kombination med uppdaterad molnlösning: ”Bra för ekonomin och bra för klimatet”.
Finskägda Tamtron, som bland annat levererar vägningssystem till industrin samt markförlagda fordonsvågar, lanserar nya koncept för återanvändning av en fordonsvåg. Enligt företaget handlar det dels om att kunden ska få en möjlighet att förlänga livslängden på vågen, dels om kunden ska kunna få tillgång till ny teknik som inte kräver dyra förarterminaler.
Konkret innebär det att Tamtron erbjuder en uppgradering bestående av renovering av den befintliga vågbryggan av betong, samt en så kallad retrofit-installation av en IoT-enhet med ett nyutvecklat molnbaserat vågprogram som alltid är uppdaterat och där förarterminalen finns i mobilen.
Det senare har möjliggjorts av den nya tekniken, som innebär att vägning kan hanteras via exempelvis en smartphone och att vågägaren därmed inte behöver investera i förarterminaler som ofta går sönder.
— Nu har vi pusselbitarna på plats och kan erbjuda ägare av fordonsvågar att uppgradera sin befintliga fordonsvåg och förlänga livstiden i stället för att göra en dyr nyinvestering. Vi har system både för dynamisk vägning (Motus) och för statisk vägning (One scalex) och vi har rekryterat personal med lång erfarenhet av fordonsvågar, säger Thomas Larsson, vd för svenska Tamtron AB, i ett pressmeddelande.
Han fortsätter:
— Det kan låta som green-washing men det är det inte. En fordonsvåg har en livstid på kanske 10-30 år, mycket beroende på hur den underhålls. Genom att förnya lastceller och kablage, justera in vågbryggan samt förse fordonsvågen med ett modernt vågprogram kan man ge fordonsvågen ytterligare 10 år utan problem. Bra för ekonomin och bra för klimatet då betong genererar en hel del koldioxid vid cement-tillverkningen.
Enligt Tamtron innebär erbjudandet med den mobila lösningen en bättre arbetsmiljö för chaufförerna.
— Med en modern molnlösning där användargränssnittet finns i en smartphone eller en fordonsdator inne i lastbilshytten slipper man stora kostnader för förarterminaler och chaufförerna får en bättre arbetsmiljö. Dessutom innebär den molnbaserade tekniken att öppettiderna för en våg inte behöver begränsas av arbetstiden för personalen på plats vilket ökar trafikkapaciteten per dygn över en våg, säger Thomas Larsson, vd för Tamtron AB.