Lanserar automatiserad ryggbärande palltransportör — styrs av samma ledningssystem som företaget övriga AGV:er.
Produkten har beteckningen CDI120 och är den första specialbyggda automatiserade palltransportören från Toyota Material Handling. Transportören styrs av Toyotas egenutvecklade automationsprogramvara T-ONE, vilket innebär att den kan integreras med företagets övriga autopilotflotta — oavsett om det handlar om dragtruckar, låglyftare, staplare, motviktstruckar och skjutstativtruckar. Den kan också integreras med affärs-/lagerstyrningssystem från andra tillverkare.
CDI120 har konstruerats specifikt som palltransportör och har redan från grunden byggts för automation, i stället för att endast vara en modifiering av ett konventionellt manuellt fordon. Enligt Toyota har detta möjliggjort en total omprövning av många aspekter i produktutvecklingen, från design till navigering och säkerhetsfunktioner.
Saknar gafflar
Den nya transportören saknar gafflar och lastar istället pallen genom att köra under den och lyfta den underifrån. Detta sker med hjälp av en inkörningsstation där pallar på upp till 1 200 kilo kan lastas.
CDI120 har inbyggd skanner och sensorer i chassit. Vidare är är den differentialdriven, vilket enligt Toyota möjliggör effektiv lastning med inkörningsstationen, snäva svängar och snabb drift även i områden med lågt i tak och begränsat utrymme.
Vid drift kan CDI120 ”se” föremål på upp till 30 meters avstånd. Odometri och funktionsbaserad lokalisering används för att navigera exakt genom lagerutrymmet. Lokaliseringsalgoritmen uppges kunna tolka ytterligare objekt som läggs till dynamiskt i miljön. Vidare garanterar Toyota att dess standardsäkerhetsfunktioner innebär en säker transport, inklusive säkerhetsfält både i körriktningen och i sidan, blå LED-varningslampa och nödstopp.
Olika rutter
Transportören kan konfigureras för olika förinställda rutter (A-till-B, slinga eller som en del av komplex rutt) och prioriteringar, som kan justeras under drift för att upprätthålla ett kontinuerligt materialflöde.
— På den svenska marknaden ser vi framför allt att den här typen av lösning har efterfrågats inom tillverkningsindustrin, där det ofta är trångt i närheten av bearbetning/montering och det finns önskemål om gaffelfria transporter, säger Viktor Brandon Leek, interimschef Logistics Solutions på Toyota Material Handling Sweden, i ett pressmeddelande.