Som del av svaret på ett av e-handelns hetaste önskemål utvecklar nu både Postnord och Bring sina hempakettjänster.
Från den 1 februari erbjuder Postnord Logistics mottagarna av tjänsten hempaket att ringa och komma överens om ett två- eller tretimmarsfönster, dag- eller kvällstid, som leveransen ska ske inom. En normal justering av Postnord Logistics prislista börjar gälla samma dag men priset för hempakettjänsten höjs inte mer än så.
Hittills har hempaketen bara omfattat ett oaviserat utkörningsförsök, mellan klockan 17 och 21. Många mottagare – de som inte varit hemma då – har därför behövt hämta ut paketet hos Postens ombud trots frakttjänstens väsentligt högre pris. Hempaket har inte heller funnits på alla orter. Nu blir tjänsten tillgänglig överallt, utom för dem som har lantbrevbärare. På de flesta orter erbjuds avlämning både dag- och kvällstid, men på vissa håll bara dagtid.
Med ett sms får mottagaren tre förslag på tider, och kunden ringer för att välja en av dem eller be om ytterligare alternativ. I princip gäller tvåtimmarsfönster inom större orter och tretimmarsfönster på mindre orter.
Samma kanal öppnas också för flöde i returriktningen, det vill säga handlare kan erbjuda retur med upphämtning hemma hos kunden, med samma inflytande för kunden över upphämtningstidpunkten. Priset för returtjänsten blir detsamma som för hempaketet.
Samtidigt meddelar konkurrenten Bring – som är stark inom hemleveranser men som inte täcker hela landet – att 25 nya orter får paketutbärning kvällstid. Tjänsten finns därmed tillgänglig för följande destinationer:
Borlänge, Borås, Eskilstuna, Gotland, Gävle, Göteborg, Halmstad, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Luleå, Malmö, Nyköping, Skövde, Stenungsund, Stockholm, Sundsvall, Uddevalla, Umeå¨, Uppsala, Västerås, Örebro samt Östersund.
Alexander Kristofersson