Ökar trafiken inom samtliga segment — utom ett.
Färska siffror från årets tredje kvartal pekar på en positiv trend hos Göteborgs hamn.
Hamnen är som bekant Sveriges överlägset största containerhamn, och antalet containrar fortsätter nu att öka. Totalt hanterades 655 000 containrar TEU från januari till och med september, viket är en ökning med 6% jämfört med samma period förra året.
Enligt de nya siffrorna har nu Göteborgs hamn 53% av den svenska containermarknaden, vilket är en ökning med 3 procentenheter jämfört med första halvåret 2021. Göteborgs hamn ökade också marknadsandelen gentemot närliggande storhamnar i norra Europa.
– Vi ser en fortsättning på den uppåtgående trend som startade i samband med pandemin. Varuägarna söker sig till de stora godsnaven vilket är väldigt tydligt i Göteborgs hamn. Här finns ett brett, globalt linjenät, de stora fartygen med direkttrafik till viktiga marknader, den robusta infrastrukturen, den pålitliga terminalhanteringen och järnvägskopplingarna till inlandet som industrin behöver för att säkra sin konkurrenskraft, kommenterar Elvir Dzanic, vd hos Göteborgs Hamn.
Mängden containergods på järnväg ökade med 13% till 385 000 TEU. Enligt hamnen är det både långväga och mer kortgående järnvägspendlar som ökar, men den största ökningen syns på trafiken till och från norra Sverige.
Hamnen ökar också vad gäller den intraeuropeiska rorotrafiken (+2% jämfört med Q3-2021), energiprodukterna (+11%) torrbulk (+56%) samt passagerare (+121%).
Enda smolket i glädjebägare är fordonssegmentet, som minskade med 18% jämfört med motsvarande period 2021. Enligt hamnen beror detta främst på komponentbrist och låg nybilsförsäljning både i Sverige och i utlandet.