Kommande sommar ökar Polarbröd sina järnvägstransporter till att omfatta 80 procent av brödet som företaget bakar, från dagens 49 procent. Tågen går Luleå–Rosersberg via Umeå, med DB Schenker som speditör och Real Rail som operatör.
När Transportnytt mötte Polarbröds Jens Hardegård sommaren 2012 var han bekymrad över att tågtransporter från de norrländska bagerierna till Stockholm inte fanns att tillgå. Sedan samma år har företaget haft som uttalat mål att alla dess transporter ska vara fossilfria 2022.
Men nu i halvtid har visionen om Stockholmståget besannats, och den första juni drar järnvägstransporterna från Luleå till Rosersberg igång. Lastbilar till och från terminalerna går på fossilfritt bränsle, HVO. Tågen går längs Botniabanan, där de kan hålla hög snitthastighet, vilket också gör transportlösningen snabb. Enligt företaget innebär vidgningen av järnvägstransporterna, till att omfatta 80 procent av flödet, att de når sin maximalt möjliga andel. Alla kunder söder om Gävle kan vänta sig tågrullat bröd.
Polarbröd har tre bagerier: i Älvsbyn utanför Luleå samt i ångermanländska Bredbyn och Omne. Företaget bakade förra året 39 000 ton bröd, vilket gav 1 miljard kronor i omsättning.