Ny studie avslöjar vad e-handelskonsumenter stör sig mest på.
Det finska leveransbolaget Matkahuolto har frågat ett urval finländska medborgare och e-handelsföretag om pakettjänster, där man bland annat låtit konsumenterna svara på frågor om de främsta källorna till frustration och irritation.
Resultaten visar att utlämningspunkter värderas högre än leveranstider, att konsumenterna värdesätter personlig kontakt och att tidigare erfarenheter spelar en viktig roll vid val av leveransalternativ.
Av samtliga svarande uppgav 46 procent att ändringar av utlämningspunkt är det mest frustrerande, medan det näst mest irriterande var krångliga returer (18 procent). På tredje plats kom försenade leveranser (16 procent).
Enligt Matkahuoltos undersökning föredrar en majoritet av konsumenterna traditionell kundsupport. 62 procent av de tillfrågade vill inte använda chatbots när de stöter på problem med leveranser. Denna frustration var särskilt framträdande bland konsumenter i åldern 45–65, där över 70 procent uppgav att de inte vill använda chatbots vid leveransproblem.
Slutligen framgår av enkäten att över en tredjedel (35 procent) av konsumenterna undviker leveransföretag som de har haft dåliga erfarenheter med.