DB Schenker redo att inleda europeiskt stortest av den svenskutvecklade ellastbilen.
Tyska transportföretaget DB Schenker har besökt Volta Trucks anläggning i österrikiska staden Steyr, där man inspekterat den första prototypen av den 150 fordon stora testflottan som senare i år ska provköras runt om i Europa.
De 150 fordonen är en första delleverans av den order på 1 500 Volta Trucks-lastbilar som DB Schenker lade i december 2021. DB Schenker uppger för Transportnytt att det inte finns någon exakt leveransplan för resterande fordon i nämnda order och skriver i ett mail att man ”börjar med dessa 150 fordon och därefter planerar vidare”.
Ellastbilarna kommer att testas på DB Schenkers europeiska terminaler där de ska användas till att transportera varor från distributionsnav till stadskärnor och stadsområden. Enligt DB Schenker kommer man att ha ett ”nära samarbete med Volta och ge feedback på hur fordonen fungerar i den dagliga driften”.
I höstas genomförde DB Schenker och Volta Trucks ett första test, utan last, av Volta Zero Design Verification-prototypen i Paris. Den kommande testfasen innebär att DB Schenker ska använda fullastade Volta Zero-lastbilar i verkliga distributionsmiljöer.
DB Schenker kommer att testa fordonen i 18 olika städer i Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Nederländerna, Sverige och Norge.
FAKTA Volta Zero
– Längd: ca 9 m
– Totalvikt: 16 ton
– Lastkapacitet: 8,6 ton
– Lastutrymme: 37,7 m3 (16 EU-lastpallar)
– Drivning: Elmotor placerad på bakaxeln
– Batterikapacitet: 160-200 kWh
– Räckvidd: ca 15-20 mil