Ända upp till 10 procent av containertrafiken mellan Ostasien och USA kan byta hamn från USA:s västkust till östkusten under perioden fram till 2020, spår Boston Consulting Group. Det är en effekt av att Panamakanalen byggs ut.
En stor del av östra USA, i ett band från de stora sjöarna i norr New Orleans och Houston i söder, har hittills försörjts med sitt asiatiska gods främst via landvägen från västkusten, men kan istället komma att få det via hamnar på östkusten så snart den utvidgade Panamakanalen som ska stå färdig i maj.
Konsultfirman BCG, tillsammans med logistikföretaget C H Robinson, presenterar beräkningar som visar att detta ”slagfältsområde” svarar för 15 procent av USA:s ekonomi.
När transporter till och från Asien måste gå fort har USA:s västkusthamnar en fördel, men till städerna på östsidan kan transporten i sin helhet bli billigare om fartyget tar sig runt via Panama, tack vare den kortare landvägen.
Invigningen av den utvidgade Panamakanalen har skjutits upp ett antal gånger. I januari uppgav Panamas president att utvidgningsprojektet väntades vara klart omkring maj i år.