E-handelsbranschen larmar om konkurrensen från de kinesiska online-jättarna.
— Det är oroväckande, och direkt skadligt för den svenska e-handeln, att så stor andel av konsumenterna handlar från utländska lågprisaktörer som Temu och Shein, säger Per Ljungberg, innovationschef hos Svensk Handel, i en skriftlig kommentar till branschorganisationens senaste E-handelsindiktor.
Andelen svenskar som e-handlar från utlandet och i synnerhet lågprisaktörer ökar och uppgår för närvarande till närmare 20 procent. Enligt Svensk Handel slår detta hårt mot näringsidkare i Sverige som varken kan eller ens vill konkurrera med framförallt de kinesiska onlinejättarnas låga priser.
— Låter det för bra för att vara sant, är det ofta också det. En av de största anledningarna till dessa aktörers låga priser är deras ovilja att följa rådande EU-lagstiftning. Vi fortsätter att bedriva ett intensivt arbete tillsammans med våra systerorganisationer inom EU för att säkerställa att konkurrens ska ske på lika villkor. Det tjänar såväl konsument som handelsföretag på, säger Per Ljungberg.
Enligt Svensk Handel skattas e-handelns omsättning för augusti månad till 12,1 miljarder kronor, vilket är en svag ökning med 1 procent jämfört med augusti 2023.
Den genomsnittliga totala köpesumman per konsument att vara låg i ett historiskt perspektiv, samtidigt som trenden att fler e-handlar under 2024 än tidigare år håller i sig.
Svensk Handel poängterar dock det knappast rör sig om någon omsättningsökning i svensk e-handel — något som alltså beror på att allt fler e-handlar sina varor från utlandet.