Trots lågkonjunktur är svenska företag fortsatt optimistiska — åtminstone de som är verksamma på världsmarknaden.
En klar majoritet av svenska företag med utländsk närvaro är lönsamma och ser positivt på affärsklimatet, det visar en ny rapport från statliga Business Sweden.
Enligt rapporten Global Business Climate Survey, där svenska beslutsfattare i företag med utrikes verksamhet tillfrågas om företagsklimatet på sina huvudmarknader, har mer än hälften siktet inställt på nya investeringar.
Business Sweden sammanfattar rapporten med att det råder en tydlig konsensus: affärsklimatet utomlands blir allt bättre och mer attraktivt. 60 procent av företagen anser att deras svenska identitet och varumärke ger affärsfördelar, och 40 procent av dem uppger att deras kunder tänker på hållbarhet i sina affärsbeslut till ”hög eller mycket hög grad”.
Fotnot: Global Business Climate Survey genomförs på årsbasis i ett samarbete mellan Business Sweden, Svenska Handelskammaren (SCI), och Sveriges ambassader och konsulat och täcker 22 marknader i Västeuropa, APAC, MEA+ och Amerika. Totalt har över 1 600 representanter för svenska företag utomlands svarat på undersökningen.
Här är rapporten i sin helhet.