Rorotrafiken i Sveriges hamnar ökade kraftigt under 2017. Tillväxten var sju procent i de fem största hamnarna. Och nu ökar också fartygen i storlek, både genom nybyggnader och genom att befintliga fartyg förlängs.
Preliminära uppgifter för 2017 från Sveriges fem största rorohamnar visar en rejäl tillväxt under förra året. Sveriges fem största rorohamnar, med över 70 procent av trafiken, ökade med sju procent. Det framgår av genomgången i Transportnytt 2-2018 som nu har kommit ut. Tidningen kan beställas från prenumerationsavdelningen eller hämtas i digital version från Buyandread.
Största ökningen för roroenheter, som lastbilar, släp och övrigt rullande gods, skedde i Göteborg och Ystad. Där var tillväxten 10 procent. I Trelleborg, som är Sveriges största rorohamn, ökade det rullande godset med 7 procent.
I Stockholm, inklusive Kapellskär och Nynäshamn, samt i Helsingborg var ökningen 3-4 procent visar Transportnytts sammanställning av hamnarnas egna uppgifter.
Rederierna beställer nu större rorofartyg och förlänger sina nuvarande fartyg för att klara den ökande efterfrågan och samtidigt förbättra driftsekonomin och öka miljöprestandan.