Ombyggda Stena Baltica har satts i trafik på linjen Nynäshamn-Ventspils. Rutten mellan Sverige och Lettland ska nu trafikeras ihop med systerfartyget Stena Scandica.
Stena Baltica kan ta 970 passagerare, har totalt 2 875 lastmeter avsedda för godstrafik samt ett extra bildäck. Fartyget är nyrenoverat interiört och har bland annat nya typer av hytter.
Stena Baltica ersätter Stena Flavia, som ska bedriva passagerartrafik på linjen Liepāja–Travemünde ihop med Stena Livia.
Enligt Stena Line är de två färjorna på linjen Nynäshamn-Ventspils förbättrade på flera sätt som minskar miljöpåverkan och ökar bränsleeffektiviteten. Bland annat har de hybridskrubbrar för avgasrening, rengöringssystem för ballastvattnet och andra lösningar som medför att man kan erbjuda en mer hållbar transport över Östersjön. Rederiet påpekar också att det större tonnaget i sig innebär lägre utsläpp per transporterad enhet.
Som tidigare aviserats kommer Stena Scandica och Stena Baltica senare i år att ersättas på den aktuella linjen. Två förlängda så kallade E-Flexer-fartyg som just nu byggs i Kina ska så småningom sättas in linjen, varpå Stena Baltica och Stena Scandica då flyttas till Karlskrona- och Gdynia-linjen.