Virusläget: Containerfartyg utan last, priserna på flygfrakt rusar

Så här ser det vanligen ut i de stora kinesiska containerhamnarna. Men nu rapporterar containerrederier om fartyg som går fyllda till 20 procent, vilket naturligtvis är ohållbart i längden. (Bild: Shutterstock) Så här ser det vanligen ut i de stora kinesiska containerhamnarna. Men nu rapporterar containerrederier om fartyg som går fyllda till 20 procent, vilket naturligtvis är ohållbart i längden. (Bild: Shutterstock)

Containerrederierna fortsätter dra in transportkapacitet från Kina och börjar förhandla om hur man ska hantera efterfrågetoppen som väntas efter viruskrisen. Samtidigt skjuter priserna på flygfrakt i höjden.

Antalet dödsfall har nu stigit till över 1 300 och 63 000 insjuknade i det nya Coronaviruset och vissa provinser och städer har förlängt sina tidigare utfärdade reseförbud till 1 mars.

Rederierna har dragit in 1,67 miljoner teu exportkapacitet från Kina sedan den kinesiska nyårshelgen. Det visar nya siffror från analysföretaget Alphaliner.

Räknat på genomsnittspriset 1 000 dollar per teu, betyder det att det sammanlagda intäktsbortfallet överstiger 1,5 miljarder USD.

– Nu är det nästan helt stopp i nätverket, berättar ett rederiföretag för nyhetsbrevet Loadstar. I förra veckan seglade vi med ett 23 000 teu fartyg från Kina till Nordeuropa med mindre än 2 000 teu ombord. Så kan vi inte fortsätta länge till.

En brittisk speditör säger i samma nyhetsbrev att rederierna i början av krisen rabatterade fraktpriserna, men att man nu slutat med det. För varje container vi lyckas få ända fram till kajen har det blivit allt svårare att få bekräftat när de kan komma att skeppas iväg, tillägger speditören. Det man koncentrerar sig på nu är att få avtal på plats för vad som händer när krisen blåst över.

– Annars kan det bli enorma prisökningar när den uppdämda efterfrågan ska arbetas av, berättar speditören vidare för Loadstar.

Man väntar sig att rederierna efter att epidemin lagt sig börjar lägga på avgifter av den typ man använt tidigare för att reglera tidsmässiga toppbelastningar, en sorts rusningtrafikstillägg.

Till en del försöker industrierna istället flyga in komponenterna. Det märks på att charterflygfrakt från Europa till Kina uppvisa dramatiska prisökningar, upp till 193 procent motsvarande omkring 2,78 dollar per kilo.

Freight Investor Services, FIS, har en produkt där transportköparen kan försäkra sig emot fluktuationer i fraktpriserna och berättar för Loadstar att företag som skyddat sig på detta sätt kunnat kompensera sig för upp emot 80 procent av extrakostnaden.

Effekterna börjar bli akuta för vissa bilföretag. Brittiska Jaguar Land Rover meddelade tidigare i veckan att man då var endast två veckor ifrån att tvingas ställa in produktionen helt i fabrikerna i Castle Bromwich, Halewood och Solihull på grund av komponentbrist som man hittills försökt kompensera med flyg.

Frakttjänstförmedlaren Freightos berättade för Loadstar att deras data pekar mot att coronaviruset skyndat på en trend som inleddes med USA:s handelskrig med Kina. Amerikanska importörer letar i allt högre grad efter leverantörer som inte är kinesiska.  Andelen sökningar gällande andra länder än Kina gick upp till 17 procent under den senaste månaden, jämfört med mindre än 8 procent för ett år sedan.

Publicerad 2020-02-20 11:45

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!