PROVKÖRNING: Renault Master Z.E – elbilen som inte når sitt mål

Eldrivna Renault Master Z.E. Foto: Christer Andersson (samtliga bilder) Eldrivna Renault Master Z.E. Foto: Christer Andersson (samtliga bilder)

Med en för kort räckvidd och motoreffekt som är orkeslöst lägst i branschen når elversionen av Renault Master inte ända fram – bokstavligt talat. Synd på en bra bil då dieselversionen befäster sin position bland de storvuxna transportbilarna, skriver Transportnytts testredaktör Christer Andersson.

Den eldrivna versionen av Renaults trotjänare Master presenterades redan inför 2018 men har först under sommaren i år hittat till Sverige. Att Master Z.E. är baserad på en bil som har en trogen kundkrets är ingen garanti för att den skall räcka till i elbilsversion. Dessutom är den dyr. MasterZEin

Man har gjort det lätt för sig genom att hämta drivlinan från etablerade Kangoo. Med ett batteri på 33 kWh blir räckvidden för kort. Vi kom aldrig upp i utlovade 12 mil. Enligt WLTP-normen är räckvidden 10,8 mil och vi hamnade runt 10 mil med full last. Vid tuffa körförhållanden garanterar Renault en räckvidd av 8 mil.

Motoreffekten på 57 kW/76 hk ger sämre prestanda än för jämförbara konkurrenter. I personbilen Renault ZOE ger motorn, i två effektuttag, betydligt högre effekt. I Kangoo lämnar den 44 kW/60 hk. Att sega sig från 0-100 km/tim med maxlastad bil tar över en halv minut. Maxlasten var hyggliga 1 056 kilo för vår bil.

Vår provbil var ett skåp i storleken L2H2 med 3,1 tons totalvikt och 100 km/tim i begränsad toppfart. Bilen erbjuds även i 3,5-tonsversion med 80 km/tim som högsta hastighet.

Bortsett från eldriften och instrumentgruppen är bilen identisk med dieselversionen. På ordinarie plats bakom förardörren för dieselpåfyllning till tillsatsvärmen och på motsvarande plats på höger sida laddar man elen. Master ZE 4

Laddning kan göras på flera olika sätt. Bäst är via en 7 kW-laddbox på 32 A med laddning upp till fullt batteri på ca 6 timmar. Med en snabbladdare på 43 kW och 3x62 A går det på runt 4 timmar. Laddar man hemma med 10 A-säkring tar laddningen minst 14 timmar.

Vi gillar bilens svartlackerade plaststötfångare samt de kraftiga svarta avbärarsköldarna på sidorna. Optiken på bakstötfångaren kan lätt sättas igen vid smutsig väderlek. Innerskärmar och stänkskydd fram, vilket saknas där bak. Batteriet under bilen inskränker inte på skåputrymmet. Istället för reservhjul medföljer en reparationssats. Det finns dock plats för ett reservhjul bakom den stela bakaxeln med längsgående bladfjädrar och hydrauliska stötdämpare samt gummistopp mot axeln vid nerlastad bil.

Hel- och halvljuset är av halogentyp med moderna ledvarseljus runt strålkastarna. Bra bakljusarrangemang med högt placerat bromsljus ovanför öppningshandtaget på bakdörren. Vi hade gärna sett en högre placering.

Via vidöppnande dörrar klättrar man upp till en hyttinredning i svart plast med apelsinskalsyta mot speglingar och reflexer. Utom i taket, där det är grå textilklädsel. Samma som på mellanväggen, vilken saknar genomsiktsruta. Lättrengjord svart plast på golvet och löstagbara gummimattor.

Vi sitter bra i en lätt skålad förarstol med behaglig mörkgrå textilklädsel med svarta sidomarkeringar och höjdjustering bakifrån-framåt-uppåt. Ryggstödsjusteringen är tyvärr inte steglös och skjutmånen räcker inte till för riktigt storvuxna. Justerbart svankstöd. Nedvikbart armstöd på stolens högersida.

Passagerarsoffan för två personer ger hyfsad sittkomfort på ytterplatsen. Inte mer, eftersom alla former av justering saknas. Dessutom är sittdynan kort. Känns ännu sämre på mittplatsen och det blir trångt för benen på grund av ett förvaringsfack vid smalbenen. Hyllan kan vara en säkerhetsrisk vid en kollision.

Instrumenten är synliga genom ratten, som enbart går att justera i höjdled. I hastighetsmätaren finns alla varnings- och informationslampor liksom en enkel färddator för räckvidd och förbrukning med mera. I det högra instrumentet visas om växelväljaren ligger i fram, back eller neutral. Ett P-läge saknas – en av bilens brister. Det är lätt att glömma bort att man måste dra åt P-bromsen så fort man stannar.

I ekonomiläge begränsas topphastigheten till 80 km/tim. Värmen-ventilation är utformade som på dieselversionen, fungerade, men drar ström. Därav tillsatsvärmen.

Förvaringsutrymmena i hytten består av tre små fack i varje dörr. Mugghållare i ytterkanterna ovanpå panelen. Där finns också tre grunda fack. Bra på passagerarsidan där facket har ett lock. Däremot saknas lock, eller en skärm, över facken framför föraren och mittpassageraren varför allt som läggs i dessa speglas i vindrutan under färd.

Dessutom ett grunt fack med mugghållare till höger framför mittpassageraren och ett stort utdragbart handskfack framför ytterpassageraren. Tyvärr ej låsbart. Ovanför vindrutan hänger en bra hylla uppdelad på tre fack. Märkligt nog saknas en fällbar arbetsyta ur ryggstödet på mittplatsen. En sådan finns naturligtvis i tillvalslistan. Däremot kan man vika upp båda passagerarsätena för att frilägga förvaring.

Sikten framåt och åt sidorna är god och backspeglarna med vidvinkelspeglar i botten är stora. En miss är dock att stolpen för förarplatsens elruta skymmer backspegeln. Speglarna kompletteras av en svåravläst digital backkamera. Oläsbar med solglasögon. Dessutom en vidvinkelspegel på passagerarsidans solskydd. Vindrutestolparna stjäl ovanligt lite sikt för biltypen och solskydden klarar även av att skydda mot sidoljus. Däremot går inte vindrutetorkaren tillräckligt långt ut till vänster.

Trepunktsbältena på alla tre platserna är justerbara i höjdled på ytterplatserna. Däremot är passagerarkrockkuddar inte standard, utan finns bara som tillval. I övrigt finns innerbelysning i taket fram med riktade läslampor åt båda sidorna. Vi saknar handtag på vindrutestolparna för att underlätta insteg.

Under den tunga ljudisolerade motorhuven är det gott om plats. Längst ner i botten hittar man elmotorn. Förarens få kontroller och påfyllningar är hyfsat åtkomliga. Gäller även lampbyten. Det blir dock en hel del klättrande. Bra att det finns en stänkplåt under motorn.

Åtkomligheten till det 10,8 kubikmeter stora skåpet är god. Den 176 centimeter breda sidodörröppningen ger god marginal för att ställa in en lastpall. Bakdörrarna, i hela skåpets höjd, spärrar i 90 graders öppning men inte i 180 grader, varför de lätt blåser igen eller stänger sig själv i uppförslut.

På golvet ligger en laminatskiva och väggarna och även taket är klädda med tunnare laminat. Bra ledbelysning på två ställen i taket. Det finns även ett litet förvaringsutrymme över hytten. Åtta stora öglor för surrning av last i golvet och sex mindre på sidorna på dörrkarmen bak. Det finns instegshantag i midjehöjd vid sidodörren och på höger sida bak. Varför inte på vänstersidan?

Att köra Master Z.E. skiljer sig i grunden inte från dieselversionen. Med sin stela bakaxel och längsgående bladfjädrar klarar den sin maxlast även om den är något vindkänslig och lätt instabil samt sen i reaktionerna på styrutslag. Det blir dock mycket vevande med hela 3,75 rattvarv. Men, sen blir det sämre. Elmotorn på 57 kW/76 hk ger synnerligen dåliga prestanda. Klart sämst av alla transportbilar.

Ändå lider man inte så mycket av det så länge man håller sig i tät stadstrafik på grund av att elmotorns vridmoment. Normalt är det lätt att få hjulspinn med elbilar. Beträffande Master Z.E. händer ingenting när man trampar på gasen och sen segar den sig iväg. Något som faktiskt är positivt vid start i backe och på lösgrus.

På landsväg är bilen på gränsen till trafikfarlig. Exempelvis vid filbyten eller när man skall accelerera in på motorväg. 0-100 km/tim tar över en halv minut. 0-70 km/tim klockade vi på cirka 14,2 sekunder med fullastad bil.

Ljudnivån var låg på landsväg. På landsväg dominerar däck- och vindbrus, inte motorljudet. Från Renaults drivlina hörs ett icke störande dovt vinande i låg fart. Annars är det tyst. Vid bilens hastighetsbegränsade toppfart på 100 km/tim mätte vi upp 66 decibel, vid 90 km/tim 65 decibel och vid 70 km/tim 64 decibel.

Renault anger att bilen skall klara 12 mil vid verkliga körförhållanden. Transportnytts räckvidd med maxlast blev cirka 10,0 mil.

Ekonomi

Pris, inkl. moms: Renault Master Z.E. L2H2 3 100 kg. 712 375 kr. Vårt provexemplar: 727 625 kr. 

Fordonsskatt: 360 kr. Miljöbilsbonus 60 000 kr.

Garantier: Tillverkargaranti 2 år, obegränsad körsträcka + lokalt förlängd garanti till 3 år eller 10 000 mil. Rost, 5 år. Lack, 3 år. Elektronik, 3 år. Vagnskada, 3 år. Batteri, 5 år eller 10 000 mil. 2 år med obegränsad körsträcka. (El-drivlinegaranti + batteri). 

Serviceintervaller:   2 år eller 4 000 mil.

Elförbrukning: Testcykel WLTP. Räckvidd 10,8 mil. Räckvidd stad, 14,2 mil. Elenergiförbrukning blandad, 258 Wh/km. Transportnytts räckvidd med maxlast, ca 10,0 mil.

Teknik

Motor: Elmotor. Max effekt 57 kW/76 hk. Max vridmoment 225 Nm. Miljö: El. Koldioxidutsläpp, 0 g/km. Batteri: 33 kWh, litiumjon.

Kraftöverföring: Tvärställd motor fram, drivning fram. Växelväljare för fram, back och neutral. P-läge saknas. 

Prestanda: 0-100 km/tim, ca 25,0 sek. Full last, ca 32,0 sek. (0-70 km/tim, ca 10,3 sek. Full last, ca 14,2 sek). Toppfart 100 km/tim, hastighetsbegränsad.

Säkerhet: Förarkrockkudde är standard. Sidokrockkudde för föraren är tillval liksom passagerarkrockkudde/kuddar. Tre huvudskydd. Trepunktsbälten med i höjdled justerbara övre fästen på ytterplatserna. Akustisk bältespåminnare på förarplats. 

Chassi: Hjulupphängning Fram, McPhersonben med skruvfjädrar. Krängningshämmare. Bak, stel bakaxeln med längsgående bladfjädrar och hydrauliska stötdämpare samt gummistopp mot axeln vid nerlastad bil. Styrning, kuggstång, servo. Vänddiameter, 14,1 m. Bromsar, skivor fram/bak, ventilerade fram. Servo. ABS-bromsar med panikbromsassistanas, elektronisk bromskraftfördelning. Backstarthjälp, lastkännande antispinn och antisladd.

Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 554,8/207,0(247,0)/249,9 cm. Axelavstånd/spårvidd fram-bak 368,2/175,0-173,0 cm. Hjul, 215/65 R 16 C 109/107TH. Tjänstevikt, 2 044 kg. Maxlast, 1 056 kg. Totalvikt, 3 100 kg. Max axelbelastning fram/bak 1 700/1 900 kg. Max sammanlagd bruttovikt, ej släp. Taklast, uppgift saknas. 200 kg för Masters standardversion. Ej tillåten taklast i förhöjd version.

Lastutrymme: Längd golv, 308,3 cm. I midjehöjd 303,3 cm. Bredd, 176,5 cm. Bredd mellan hjulhus, 138,0 cm. Höjd, 189,4 cm. Sidodörr höger. Bredd, 127,0 cm. Höjd, 178,0 cm. Bakdörrar, Bredd 158,0 cm. Höjd, 182,0 cm. Lastvolym, 10,8 m3. Lasthöjd över marken, ca 57,0 cm olastad, ca 52,0 cm med maxlast.

Alternativen

Master Z.E. finns i två utföranden – med 3 100 kg (vår provbil) resp. 3 500 kg totalvikt. Tre axelavstånd, tre längder och tre höjder. Skåpvolymer från 8 m3 upp till 13 m3. Dessutom i två chassi- och fyra plattformsversioner.

Plus & Minus

+ Brett modellutbud

Bra genomtänkt skåp

Skyddad mot P-skador

Bra förvaringsmöjligheter i hytten

 

Kort räckvidd

Usla prestanda

P-läge saknas

Eftersatt passagerarsäkerhet

Begränsad passagerarkomfort

Speglingar i vindrutan

Ej strålkastarspolning

Skymd vänster backspegel

Ej släp

Dyr i inköp

 

Christer Andersson
Testredaktör

Masterview

Publicerad 2021-02-18 09:42 Uppdaterad torsdag, 18 februari 2021 16:44

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!