Skellefteå Hamn får regelbunden linjetrafik

Från och med oktober ingår Skelleftå i en veckovis slinga som inkluderar Finland, Zeebrugge och Antwerpen. Foto: Wallenius Sol Från och med oktober ingår Skelleftå i en veckovis slinga som inkluderar Finland, Zeebrugge och Antwerpen. Foto: Wallenius Sol

Rederiet Wallenius Sol har nu lagt till Skellefteå Hamn i sitt linjenät. Därmed får Skellefteå sin första feederservice på 15 år.

Inkluderingen av Skellefteå i Wallenius Sol:s linjenät är en följd av det avtal om transportlogistik som tidigare slutits mellan logistikaktören Scanlog och batteritillverkningsföretaget Northvolt. Det innebär i sin tur att Skellefteå Hamn från och med oktober har veckotrafik via en slinga som inkluderar Finland, Zeebrugge och Antwerpen. 

– I de dialoger vi haft med industrin har vi identifierat ett behov av en pålitlig, regelbunden veckotrafik som kopplar ihop Port of Skellefteå med kontinenten. Därför känns det extra roligt att vi nu kan erbjuda både feeder- och RoRo-service till regionen, säger Jonas Wåhlin, General Manager vid Wallenius Sol, i ett pressmeddelande.

En kombination av trafik
Genom den nya rutten Zeebrugge-Antwerpen-Karleby-Skellefteå-Kemi-Uleåborg får nu Skellefteå Hamn sin första feederservice på cirka 15 år. Servicen består av en kombination av roro-trafik med maskiner, trailers och annat rullande gods inklusive breakbulk och rolltrailer.

– Det kommer att bli ett naturligt inflöde av containers som kan återlastas och nyttjas av exportindustrin i och kring Skellefteå. Att vi nu kopplar ihop svenska norrlandskusten med Finland öppnar även upp för transporter och tompositionering av containers mellan länderna, säger Jonas Wåhlin.  

Nya fartyg vid årsskiftet 
I ett första skede kommer de chartrade fartygen Fiona Sea och Jutlandia Sea att trafikera rutten. Dessa ersätts vid årsskiftet av Wallenius Sol:s nybyggen, som uppges bli världens största isklassade multi-fuel-drivna roro-fartyg och bli drygt 50 meter längre än de fartyg som tidigare anlöpt Skellefteå Hamn. 

Hos hamnen är man dock väl förberedda:

– Redan 2012 såg vi tendenserna, och har precis anpassat farleden för att kunna ta in större fartyg. I praktiken innebär det att vi har muddrat och breddat farleden in till den inre hamnen där RoRo-trafiken anlöper. Anpassningen innebär också att vi kommer att kunna ta emot trafik även under den mörka delen av dygnet, kommenterar Lars Widelund, hamnchef vid Skellefteå Hamn.

Lars Andersson E-mail:
Publicerad 2021-11-01 10:24 Uppdaterad tisdag, 02 november 2021 13:19

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria måndagar och torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för e-post från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Läs Truck- och lagerhandboken på nätet

Senaste Transportnytt

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021

Cron Job Starts