Så löser IKEA problemen med störningar i sjöfrakten

 Foto: IKEA Foto: IKEA

IKEA följer nu amerikanska detaljhandelsjättarna Walmarts och Home Depots exempel för att minska utsattheten för leveransstörningar i sjöfrakten.

IKEA har valt att göra som de USA-baserade detaljhandelskedjorna Walmart och Home Depot – chartra egna fartyg och köpa på sig egna containrar. Det rapporterar flera branschmedier.

Detta bekräftas också av Mikael Redin, ”product deliveries director” på IKEA i en intervju i Svenska Dagbladet häromdagen.

IKEA:s beslut att säkra fartygs- och containerkapacitet ska vara ett resultat av incidenten med containerfartyget Ever Given som fastnade i Suezkanalen, där IKEA hade cirka 100 containrar ombord. Det dröjde tre månader innan Ever Given tilläts lämna Suezkanalen och fortsätta mot sina slutdestinationer.

IKEA har just nu problem med många slutsålda varor i många av sina butiker runt om i världen.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-09-10 08:45 Uppdaterad söndag, 12 september 2021 10:00

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021