Protesterna hindrade inte den transatlantiska fraktfusionen

De fyra samverkande företagen står gemensamt för 23 procent av flygfraktkapaciteten över Atlanten. (Bild: Delta) De fyra samverkande företagen står gemensamt för 23 procent av flygfraktkapaciteten över Atlanten. (Bild: Delta)

Delta Cargo, Air France-KLM Cargo och Virgin Atlantic Cargo har bildat ett samriskföretag för att kunna erbjuda bättre flygfrakttjänster över Atlanten.

De fyra företagen svarar i dagsläget tillsammans för 23 procent av fraktkapaciteten över Atlanten, vilket motsvarar omkring 600 000 ton årligen med 341 avgångar om dagen på 110 flygrutter.

Den amerikanska transportmyndigheten US Department of Transportation godkände samarbetet i november förra året, trots protester från flera håll. Konkurrenterna Kalitta Air och Jetblue, American Antitrust Institute, en grupp Deltapiloter och föreningen Travel Fairness Now tyckte inte att det var en bra idé.

I ett pressmeddelande förklarar de samarbetande bolagen att samriskföretaget möjliggör större samverkansfördelar än tidigare mellan Atlantens båda sidor. Genom att samutnyttja lokaler, truckar och bokningssystem kan de ge bättre kundservice genom ett bredare urval av förbindelser.

Med nav i Amsterdam, Atlanta, Boston, Detroit, London Heathrow, Los Angeles, Minneapolis, New York-JFK, Paris, Seattle och Salt Lake City knyter bolagen ihop 238 städer i Nordamerika, 98 i Kontinentaleuropa och 16 Storbritannien.

Bolagen delar redan på lagerbyggnader på större flygplatser i USA och Storbritannien och kommer nu att utsträcka detta samarbete till andra platser runt om i världen.

Publicerad 2020-02-06 11:41

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!