Nu rivs resterna av världens längsta linbana

Den kvarvarande delen av linbanan mellan Kristineberg och Boliden som fram till 2017 användes för turisttrafik. Foto: Linab i Norsjö AB Den kvarvarande delen av linbanan mellan Kristineberg och Boliden som fram till 2017 användes för turisttrafik. Foto: Linab i Norsjö AB

1943 började den frakta malmslig från Kristinebergsgruvan ner till Boliden. 44 år senare revs större delen av linbanan utom en kortare sträcka som sparades för turisttrafik. Nu rivs den sista biten.

När linbanan mellan Boliden i öster och Kristinebergsgruvan i väster invigdes 1943 så var den med sina 96 kilometer världens längsta linbana. Vid anrikningsverket i Boliden lastades malmsligen om från linbanekorgarna till järnvägen ner till Skelleftehamn, som redan var byggd.

1987 upphörde malmtransporterna och nästan hela linbanan revs, utom en 13 kilometer lång sträcka i den västra delen, där det bedrivits turisttrafik mellan 1989 och 2017.

2019 lade linbaneentreprenörerna ut hela linbanan till försäljning. Men efter att betongstolparna dömts ut låter de nu sälja hela linbanan som metallskrot.

– Det är för dyrt att dra igång den. Det är inte ekonomiskt försvarbart, helt enkelt, sade linbaneentreprenören Sonja Hellström som driver bolaget Linab i Norsjö AB i en intervju med SVT Nyheter nyligen.

Den 13 kilometer långas linbanan beräknas ge cirka 1 300 ton järnskrot.

Under andra världskriget var det stor brist på drivmedel och gummi även i Sverige och gruvföretaget Boliden sökte billigare alternativ till lastbilstransporter för att frakta malmsligen (malmkoncentratet) från sina gruvor till smältverket i Rönnskärsverken vid Bottenviken utanför Skellefteå. En järnväg ansågs ta för lång tid att bygga och förbruka för mycket järnmalm, så valet föll på en linbana och uppdraget gick till AB Nordströms Linbanor i Stockholm.

FAKTA linbanan Kristineberg-Boliden

Byggtid: 1 år, fem dagar (4 mån före beräknad tid)

Byggkostnad: ca 14 milj kr (i dåv penningvärde, beräknad byggkostn. 13 milj kr)

Linbanan bestod av totalt 514 betongstolpar, varav 16 stod i vattendrag (höjd fr 8-38 m)

Avstånd mellan stolparna: 11-429 m

Antal lastkorgar: 1 400 st

Maxlast/korg: 1 200 kg

BILDEN UNDER: T v – linbanan mellan Kristineberg och Boliden. Bilden tagen 1943 från öster med malmkorg nr 138 på väg med sin last till Boliden. T h – bilden tagen 1953 där linbanan korsar Skellefteälven. Foto: Skellefteå museum

LinbananSkeamuseum

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-04-06 09:17 Uppdaterad tisdag, 06 april 2021 09:35

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!