MacAndrews går upp i Containerships och den svenska matartrafiken utökas

Containerrederiet CMA CGM slår samman två av sina matarrederier. (Bild: CMA CGM) Containerrederiet CMA CGM slår samman två av sina matarrederier. (Bild: CMA CGM)

En sammanslagning av två regionala rederier stärker franska CMA CGM:s ställning i Europa, både till lands och till sjöss. I april börjar Containerships-MacAndrews gå till både Malmö och Halmstad, utöver den etablerade trafiken med frukt och grönt till Helsingborg.

Containerjätten CMA CGM slår samman Containerships och MacAndrews, två specialister på intra-europeiska multimodala transporter. Båda är sedan tidigare dotterbolag till CMA CGM, men nu får de det gemensamma namnet Containerships.

Containerships med huvudkontor i Esbo vid Finska Viken, grundades 1966 av entreprenören Veli Nordström och köptes i november förra året upp av CMA CGA. Rederiet verkar i två regioner, varav den ena är östra och södra Östersjön och Nordsjön och den andra är Medelhavet. År 2017 tillkom Gdynia och Barcelona på linjekartan. Samma år öppnade rederiet sin egen bunkringsstation för gas i brittiska Teesport. År 2018 lades Norge till Containerships destinationskarta, där Sverige är en vit fläck.

Tillsammans driver Containerships och MacAndrews en flotta på 32 fartyg och 700 fordon, anlöper 64 hamnar genom 26 sjöfrakttjänster och 8 landbaserade frakttjänster.

MacAndrews grundades i Skottland 1770 och ägs sedan 2003 av CMA CGM. Helsingborgs Hamn har avtal med MacAndrews som innebär att containerfartyg anlöper hamnen varje vecka. Basen är kyltrafik med frukt och grönt från Spanien. 

I april i år introducerar rederiet flera nya slingor:

• Scanbaltic 1 & 2. Den innefattar bland annat ett nytt veckoanlöp från Rotterdam till Malmö och sedan Gdansk. Den ersätter en tidigare slinga.

• Dessutom börjar Containerships gå till Halmstad från Lübeck med två anlöp i veckan, med start i slutet på april.

Rederiet blev föregångare i Skandinavien med att inkludera frakt med eget containertåg i sitt erbjudande. För tre år sedan rullade det första tåget i en triangel mellan Helsingborg-Oslo-Hallsberg-Helsingborg. När tåget lossats i Oslo, lastas det med tomma enheter som rullar vidare mot Hallsberg. I Hallsberg omlastas tåget för transport tillbaka till Helsingborg.

CMA CGM Group med huvudkontor i Marseilles driver 509 fartyg och har 37 000 anställda.

Publicerad 2019-04-10 17:04

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Kalendarium

18 jun
TOC Europe
Rotterdam, Nederländerna
03 sep
24 sep
IMHX
NEC, Birmingham, Storbritannien.
02 okt
05 nov
Cron Job Starts