Här ska fejk-självkörande transportbilar rulla i en studie

Så här ser den paketbil från Ford ut som falskeligen ska ge omgivningen intrycket av att den är självkörande. Föraren är dold bakom tonat glas och sensorerna som sitter placerade runt om på karossen är synnerligen synliga för omgivningen. Foto: Ford Så här ser den paketbil från Ford ut som falskeligen ska ge omgivningen intrycket av att den är självkörande. Föraren är dold bakom tonat glas och sensorerna som sitter placerade runt om på karossen är synnerligen synliga för omgivningen. Foto: Ford

En av Storbritanniens ledande paketlevetantörer ska i samarbete med en av Europas största tillverkare av transportbilar testa hur självkörande transportfordon upplevs av omgivningen.

Det är Ford som i samarbete med den Tysklandbaserade paketleverantören Hermes i en studie ska undersöka hur självkörande paketbilar upplevs av medtrafikanterna. FordHermes2

Studien genomförs under två veckors tid i Storbritannien med ett exemplar av Ford Transits stora skåpbil. Bilen är specialdesignad för att ge omgivningen det falska intrycket att den är ett självkörande fordon. Den falska bilden av en självkörande bil åstadkoms genom att Forden är utrustad med väl synliga och iögonenfallande sensorer och genom att förarplatsen är dold bakom en tonad ruta, vilket sammantaget ska få det att se ut som om bilen kör själv utan förare.

Men testbilen körs alltså av en förare – precis som en konventionell paketbil.

BILDEN T H: Den "självkörande" Ford Transiten som körs på prov ska lastas i och ur av andra n föraren.

Intrycket av en självkörande paketbil ska också ges när bilen lastas i och hur, då detta inte kommer utföras av bilens förare utan av personal som ska finnas på plats vid ilastning samt leverans av paketen till kund. Personalen ska både låsa upp paketbilen och matcha rätt försändelse med rätt kund med hjälp av sin telefon.

– Det här är ett spännande försök som handlar om att undersöka potentialen i självkörande bilar och deras eventuella roll i paketdistributionen på längre sikt, säger Lynsey Aston, head of product, innovation and onboarding hos Hermes.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-06-24 10:42

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Mest läst

Cron Job Starts