Här är fartyget som byggts om till plugin-hybriddrift

Norska rederiet Hagland har satt världens första bulkfartyg med plugin-hybriddrift i trafik. Skiss: Hagland Norska rederiet Hagland har satt världens första bulkfartyg med plugin-hybriddrift i trafik. Skiss: Hagland

Hon har en lastkapacitet på 4500 ton och är världens första bulkfartyg som byggts om från konventionell dieseldrift till plugin-hybriddrift och som nu ska börja gå i norska vatten.

Fredagen den 3 september invigde Norges statsminister Erna Solberg 89 meter långa Hagland Captain. Hon ingår i norska rederiet Haglands flotta och är världens första hybriddrivna bulkfartyg. 

Hagland Captain byggdes 2012 på ett varv i Indien, då utrustat med konventionell drift med dieselmotor. I år har fartyget legat på varv i Polen där hon byggts om till plugin-hybrid vilket innebär konventionell dieseldrift i kombination med eldrift, med ett 1000 kilowattimmar stort batteripaket som drivkälla.

Hagland Captain har innan hon byggdes om fraktat bulkprodukter som timmer och sten. Hädanefter fraktar hon massor från byggprojekt och annat oorganiskt avfall från industrin ut till ön Langøya i Oslofjorden, där det tidigare brutits kalksten. Massorna används till att återställa de tidigare kalkbrotten. Transporterna görs åt norska företaget NOAH som jobbar med hantering och bearbetning av avfall.

Hagland Captain går på eldrift vid lassning och lossning samt på väg in och ut ur hamn och på dieseldrift till havs. Genom den körcykeln minskar fartyget enligt Hagland utsläppen av kväveoxider (NOx) med 85-90 procent och koldioxidutsläppen med upp till 20 procent.

Pierre Kjellin E-mail:
Publicerad 2021-09-13 09:17

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!

Se årets Logistikkarta

Logistikkartan - med logistikanläggningar och de viktigaste transportvägarna för godset. 96x68 mm, 99 kr.

Logistikkartan2021