Apoteksvaror snabbast växande varugrupp i e-handeln

Svensk e-handel har blivit så stor att tillväxttalen nu minskar, nu blev det 13 procent säger Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert. (Bild: Postnord) Svensk e-handel har blivit så stor att tillväxttalen nu minskar, nu blev det 13 procent säger Arne Andersson, Postnords e-handelsexpert. (Bild: Postnord)

E-handeln ökade med 13 procent förra året. Största varugruppen är fortfarande kläder och skor, men apoteksvaror växer snabbast. Det framgår av Postnords E-barometer som presenteras tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Rapporten visar att vi förra året handlade för 87 miljarder kronor, en ökning med 13 procent jämfört med året innan. För första gången på helårsbasis var det 70 procent av svenskarna som e-handlade under en genomsnittlig månad.

Det är fortfarande kläder och skor som flest handlar, 38 procent, tätt följt av hälsa och skönhet, där apoteksvaror ingår, med 34 procent av alla svenskar.

Tillväxten har skilt sig mycket åt mellan olika typer av varor, från 1 procent för böcker och media till 22 procent för dagligvaror. Detta är enligt rapporten ett mått på olika branschers e-handelsmognad.

Böcker och media var bland det första konsumenterna vande sig vid att köpa på nätet. Där uppgår e-handelsandelen nu till nästan 60 procent. Dagligvaror har å andra sidan kommit senare in i bilden och den kraftiga procentuella tillväxten sker således fortfarande från låga nivåer. Tillväxten är däremot låg när det kommer till böcker och leksaker.

Vi köper bara drygt 2 procent av vår mat på nätet. Barometern rapporterar för första gången om apoteksbranschen som en enskild bransch, i samarbete med Sveriges Apoteksförening. Det är också den bransch som har i särklass starkast tillväxt inom e-handeln med hela 36 procent. Sammanlagt köptes apoteksvaror för 5 miljarder kronor.

En allmän trend bland e-handlare just nu är satsningar på hållbarhet. Det handlar alltifrån krafttag kring förpackningar och returer till satsningar på hållbara material.

Rapporten presenterar även konsumenternas favoritaktörer med företag som Apotea och Zalando i toppen.

E-handelns årstillväxt under 2019 landade på 13 procent. Med en så pass stor andel av den totala handeln är en lägre takt på tillväxt inte oväntat. Däremot är det allt fler svenskar som någon gång handlat på nätet. Det visar E-barometerns årsrapport.

– Svensk e-handel har nått en så pass stor andel av den totala handeln, att lägre procentuella tillväxttal har varit väntade. Vi hade förutspått 14 procent och nu blev det 13, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord.

E-barometern 2019 korthet:

• 70 procent av svenskarna mellan 18 och 79 år uppgav under en genomsnittsmånad att de hade e-handlat minst en vara.

• E-handeln ökade med 13 procent.

• Totalt omsatte e-handeln 87 miljarder SEK, en ökning på 10 miljarder. De varor som flest handlar under en genomsnittsmånad är fortsatt kläder och skor, följt av skönhet och hälsa, där även apoteksvaror ingår.

Publicerad 2020-02-20 11:07

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Sök här!