Det prestigeladdade projekt som ibland kallas nya Sidenvägen står i fokus när Kina står värd för det första mötet på regeringsnivå. Ett hundratal länder deltar, inklusive såväl Nordkorea och Ryssland som USA och Sverige.
– Kina satsar stort på detta projekt och det är därför viktigt att Sverige finns med och bidrar till en positiv utveckling, säger infrastrukturminister Anna Johansson – på plats i Peking för att delta i mötet med det fulla namnet Belt and Road Forum for International Cooperation.
I anslutning till mötet medverkar Anna Johansson också i aktiviteter som syftar till att främja ökade utbyten mellan Sverige och Kina, bland annat inom trafiksäkerhet, bygg och anläggning och fordonstillverkning.
Nya Sidenvägen handlar om bättre transporter mellan Asien, Europa och Afrika, och inbegriper både landsväg, järnväg och sjö.
Kinesiska medier rapporterade den 27 april att historiens första direkttåg från Storbritannien till Kina kommit fram efter 1 200 mil och 18 dygn genom ett tiotal länder. Starten gick i London och slutstationen var Yiwu, söder om Shanghai vid landets sydöstra kust.
Godstågen ska nu gå i reguljär trafik med varor mellan London och Yiwu. Linjen är en symbol för nya Sidenvägen. Redan för fem år sedan invigdes en liknande tåglinje mellan Kina och Duisburg i Tyskland. De nordliga rutterna – norr om Svarta och Kaspiska haven – ska kompletteras med sydligare förbindelser via Pakistan, Iran och Turkiet.
Debatten om vilka intressen som har mest att vinna respektive förlora på det gigantiska infrastrukturprojektet är redan livlig. Kina betalar inte allt, men lockar fattiga grannländer med att stå för en del av byggkostnaderna i utbyte mot lån eller exempelvis mark- och mineralrättigheter.