Samtidigt som Green Cargo startar ny tågpendel från Helsingborgs hamn införs det nya trafikupplägget med ett halverat antal trafikerade kombiterminaler.
Redan förra året varslade statliga Green Cargo om att antalet trafikerade kombiterminal skulle minska kraftigt — från 42 till knappt hälften. Orsaken uppgavs vara den bristande lönsamheten och att en konsolidering av antalet terminaler skulle innebära en ökad lönsamhet.
Den nya tågpendeln från Helsingborgs hamn som nu lanseras uppges i sin tur vara en del av det nya trafikupplägget, kallat IM23.
Den nya pendeln kommer att förse terminalerna i Nässjö, Eskilstuna och Årsta med last från Asien och Europa. Den första pendeln rullade uppåt redan den 9 januari och kommer att ha avgångar från Helsingborgs hamn fem gånger i veckan, varje måndag-torsdag samt söndag.
— Genom att konsolidera våra intermodala terminaler blir det bättre kapacitet i vårt nätverk för ökade volymer på järnväg. En del av detta är att effektivisera relationen från Helsingborgs hamn till Nässjö/Gamlarp och för eventuellt vidare tågtransport till Eskilstuna eller Stockholm Årsta, där ledtiden har effektiviserats. Det har attraherat flertalet kunder, kommenterar Jan Elgström, som är kommersiellt ansvarig för IM23.
Green Cargo trafikerar 18 destinationer som utgår från Helsingborgs hamn varje vecka. Tre av dessa är fasta pendlar med sammanlagt 15 avgångar i veckan. Till övriga destinationer lastas tågset gruppvis i hamnen för att sedan rangeras till respektive destination från bangården i Helsingborg.