Tunga aktörer går samman för att utveckla vätgasflyget i Sverige och Norge.
Aktörerna ifråga är Swedavia, Airbus, Avinor, SAS och Vattenfall och det man enats om är att gemensamt arbeta för att utveckla infrastrukturen för vätgasflyg på flygplatser i Sverige och Norge.
En avsiktsförklaring har undertecknats, där målet är att ta fram ramverk och se över förutsättningarna för en möjlig utrullning av vätgasdrivet flyg i de båda länderna.
Redan idag pågår försök med vätgasdrivna flygplan och målet är en kommersialisering av större vätgasflygplan från år 2035.
FAKTA OM VÄTGAS
Flytande vätgas kan användas i flygplan på olika sätt. Bland annat kan det användas som bränsle till bränsleceller, som reagerar med syre för att generera elektricitet som kan driva ett flygplans elmotorer. Det kan också brännas direkt i en förbränningsmotor, men det kräver en speciell förbränningsmotor som är utformad för att hantera vätgasens egenskaper.
Vätgas tillverkas genom elektrolys av vatten, där elektrisk energi omvandlas till kemisk dito och lagras i energibäraren vätgas. Det mesta av dagens vätgas tillverkas av fossila bränslen, som exempelvis naturgas, men flytande vätgas kan även tillverkas med förnyelsebara energikällor.