Flygbolaget Emirates har börjat gå med dagliga direktflyg mellan Stockholm och Dubai med en Boeing 777-200LR. Förutom 266 passagerare tar jumbojetplanet 17 ton gods. Det ökar Emirates fraktkapacitet med flyg från Sverige med nästan 50 procent.
Den nya linjen till Dubai är hett efterlängtad. Handelsminister Ewa Björling som deltog i den högtidliga invigningsceremonin sa att förberedelserna med att få Emirates till Arlanda pågått i fem, sex år.
Dubai är ett välplacerat nav för långdistansflygningar och den nya linjen gör det möjligt att nå destinationer i Asien, Indien och Afrika med bara ett stopp. Emirates nätverk omfattar 130 destinationer. Den dagliga avgången går från Dubai klockan 07.15 och landar på Arlanda 12.00. Den lämnar Arlanda klockan 13.55 och ankommer till Dubai 22.55.
Emirates Skycargo som svarar för fraktverksamheten i flygbolaget är sedan ett tiotal år tillbaka etablerat i Sverige med en linje mellan Göteborg och Dubai som går tre gånger i veckan. Det är en Boeing 747 som tar omkring 120 ton gods.
Chefen för Emirates fraktdivision Skycargo, Pradeep Kumar underströk att all frakt i flygbolaget går med widebody, alltså jumbojet. Det ger stora logistiska fördelar eftersom palletterna med last kan hållas samman ända fram till slutdestinationen. I Dubai har man byggt upp en ny och modern flygfraktterminal som hanterar den stora mängden gods. Omkring 20 procent av Emirates intäkter härrör sig till fraktverksamheten.
Den nya linjen till Dubai innebär att ytterligare 20 personer anställs i Sverige. Scanpartner fungerar som Emirates agent i Sverige. Speditör (GSSA) är Nordic GSA AB. ACH, Cargo Center, sköter godshanteringen på Arlanda.
Flygfrakterna har gått ner under lågkonjunkturen. För svensk del vek volymerna med 18 procent under förra året. Pradeep Kumar säger att fraktvolymerna har slutat falla och har legat stilla en tid. Han säger också att i juli såg man en liten uppgång med 1,5 procent, vilket han menade var hoppfullt. Kumar noterar också att läget för flygfrakt ser bättre ut i Sverige och övriga Nordeuropa än för Sydeuropa.
Mats Udikas