För första gången någonsin ska Euro NCAP ihop med Trafikverket testa säkerheten i tunga lastbilar.
Enligt krocktester är risken stor att det är andra trafikanter än lastbilsförarna som skadas allvarligt eller omkommer när tunga lastbilar frontalkrockar. Nio av tio omkomna i dödsolyckor med lastbil uppges vara andra trafikanter.
Det europeiska konsortiet Euro NCAP och Trafikverket ska därför börja testa säkerheten i tunga lastbilar, något som inte har gjorts tidigare.
– En utmaning är att tunga lastbilar är överrepresenterade i dödsolyckor. Vi vill att lastbilar ska bli säkrare både för föraren, passagerare och för andra trafikanter, kommenterar Rikard Fredriksson, senior sakkunnig i fordonssäkerhet på Trafikverket.
Säkerhetstesterna inleds 2024. Initialt handlar det om test av autobroms, körfältshållning och andra förarstödjande system. Längre fram kommer det även genomföras krocktester.
FAKTA
Det europeiska konsortiet Euro NCAP (som står för European New Car Assessment Programme) gör krocktester av nya bilar. Resultaten kan användas som en vägledning om hur säkra nya bilmodeller är.
Trafikverket är en av medlemmarna i Euro NCAP och även en av grundarna och har varit en av de drivande parterna i att ta fram testprogrammet för tunga lastbilar.