Europapallen av trä ska bli ”interaktiv” och kunna kopplas upp på Internet. Det är syftet med ett nytt projekt som drivs av europapallorganisationen EPAL och forskningsinstitutet Fraunhofer IML, i samarbete med telebolaget Deutsche Telekom.
På mässan Logimat i Stuttgart som ägde rum i mars visade EPAL, European Pallet Association, upp en kommunikationsmodul avsedd att sitta i mittklossen på en Europapall. Kommunikationsmodulen kopplar upp träpallen till ”Internet of Things”, ”Sakernas Internet”.
EPAL har tecknat avtal om ett utvecklingssamarbete med det tyska forskningsinstitutet Fraunhoferinstitut IML. Parterna ska starta ett utvecklingslaboratorium för att utveckla träpallar som kan kommunicera trådlöst och sedan prova lämpliga användningsområden för tekniken.
– Logistiksektorn är baserad på pallar. Om man gör pallarna intelligenta då betyder det att logistiksektorn blir intelligent. Det blir en viktig milsten på vägen till ett ”Sakernas Internet” som kan frigöra den verkliga datapotentialen i logistiksektorn, sa professor Michael ten Hompel, chef för Fraunhofer IML som presenterade projektet under en presskonferens på Logimat.
Än finns få detaljer om prestanda för kommunikationsmodulerna. De är avsedda att sitta i en hålighet i EPAL-pallarnas mittkloss och ska utnyttja kommunikationstekniken ”Narrowband IoT”. Den har specificerats av gruppen 3GPP som drivs av mobiltelefonbolagen. Kommunikationsmodulen som visades upp på mässan var märkt med Deutsche Telekoms logo.
Större delen av kommunikationsmodulen volym utgörs av ett batteri. Livslängden på modulen är omkring tio år. Nätkostnaderna per pall uppges bli lägre än 1 euro per år.
Ten Hompel konstaterade att EPAL driver en pallpool med omkring 500 miljoner Europapallar. Det räcker med att bara en procent av dessa pallar förses med kommunikationsmodulen för att volymerna kommer att bli avsevärda.
EPAL är en tillverkarorganisation för träpallar. Organisationens Europapallar märkta EPAL är i stort sett identiska med EUR-pallarna som specificerats av UIC, den europeiska järnvägsorganisationen. De svenska pallöverföringssystemen bygger på EUR-märkta pallar. I landet finns ingen palltillverkare eller pallreparatör som är certifierad enligt EPAL:s system.
Mats Udikas