Sjöfartsverkets nya isbrytare försenas — istället köps begagnade Polar Circle in.
Som Sjöfartsverkets kommunikationsdirektör Niclas Härenstam nyligen berättade för Transportnytt försenas byggnationen av de två nya statliga isbrytarna med minst sex månader — det på grund av ”affärsmässiga” otydligheter i upphandlingen. Istället för den planerade leveransen under 2027-2028 är ”ambitionen att det första nya fartyget levereras under 2028”.
I intervjun flaggade Niclas Härenstam för att man i väntan på nämnda nybyggnation funderar på att köpa in en begagnad isbrytare, något som nu blivit verklighet.
Efter kontroller och provkörning i Bottenviken har Sjöfartsverket köpt in den begagnade norskbyggda isbrytaren Polar Circle, som är byggd 2006 och är 74 meter lång och 17 meter bred.
Därmed är Polar Circle storleksmässigt mellan Sjöfartsverkets minsta isbrytare Ale och de större isbrytarna i Atleklassen.
− Vi är glada över att välkomna Polar Circle till vår flotta. Hon kommer att vara ett viktigt komplement, inte minst kommer hon att kunna avlasta Ale som både startar och avslutar säsongen och som har i särklass flest arbetstimmar, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör på Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Polar Cirlce kommer att sättas i drift nästa isbrytarsäsong. Innan dess ska hon få svensk flagg och uppdateras med ny utrustning. Dessutom kommer hon att få nytt namn, något som Sjöfartsverket meddelar senare.