Micropower är igång med att tillverka litiumjonbatterier i en fabrik i Växjö. Före årsskiftet räknar man med att komma upp i en produktionstakt på några tusen moduler i månaden. Men under nästa år flyttar man in i en nybyggd fabrik och då kommer produktionen att kunna öka kraftigt.
Micropower tillverkar idag moduler till litiumjonbatterier i tillfälliga inhyrda lokaler. Före sommaren nästa år flyttar företaget sin tillverkningslinje till en ny fabrik.
I truckbranschen är Micropower främst känt för sina batteriladdare för konventionella bly-syrabatterier. Batteriladdarna säljs både till stora trucktillverkarna, exempelvis Toyota, och till slutanvändarna.
Micropower tillverkar 3,5-voltsmoduler som sedan seriekopplas till 24- eller 48-voltsbatterier. Produktnamnet för modulerna är Brix. Batteribyggare använder modulerna som byggblock och monterar samman dem med övervakningselektronik till färdiga truckbatterier. Brixmodulerna finns idag i tre storlekar med kapaciteten 80 – 220 Ah. Vikten per modul är 2,7– 5,2 kg.
I början på året köpte Micropower 25 procent av Specificate Innovation som utvecklat modultekniken. Utvecklingsbolaget heter idag Micropower Lionova. Fabriken i Växjö är däremot helägd av Micropower.
– Jag räknar att vi kommer upp en produktionstakt på några tusen batterimoduler i månaden i slutet på året, säger Patrik Alvånger som är ansvarig för projektet på Micropower.
– Före sommaren under nästa år flyttar vi in i den nya fabriken. Då kommer vi inte ha några problem att, låt säga, tiofaldiga produktionen.
Patrik Alvånger understryker att produktionstakten främst är beroende av efterfrågan. Företaget arbetar med olika alternativ för sin expansion. Micropower anställer personal kontinuerligt. Just nu har man 15-20 nyanställda i batteriproduktionen.
Samtidigt ökar försäljningen av laddare. Micropower har nyligen investerat i två nya slutmonteringslinjer för batteriladdare.
Mats Udikas