Tur- och returfraktsetiketter och reklam på ena sidan, kundens faktura på den andra. Unifaun låter nu sitt system samla ihop pdf:erna så att packaren ska slippa göra det.
Unifaun, vars it-system för transportadministration dagligen spottar ur sig en stor andel av vårt lands fraktetiketter, lanserar en ny tjänst för att förenkla hanteringen av papper som ska packas med i försändelserna. Syftet är färre fel, mindre jobb på lagret och bättre information till kunden.
Onedoc kallas den nya tjänsten, som innebär att ett antal frakthandlingar samlas in som pdf-filer för att kunna tryckas gemensamt på ett dubbelsidigt papper.
För en extrakostnad av 995 kronor i månaden får kunder möjligheten att exempelvis lägga självhäftande tur- och returetiketter tillsammans med en reklamyta på ena sidan, medan andra sidan blir faktura eller fraktsedel. Tjänsten är ett tillägg för den som använder Unifauns transportadministrativa system Unifaun Online.
– Liknande lösningar har väl funnits i runt tjugo år hos de stora distanshandelsaktörerna, sådana som Ellos och Hennes & Mauritz, och nu kan man säga att vi försöker skapa en populärvariant, säger Unifauns produktchef Staffan Isaksson.
Han rekommenderar näthandlare att skicka med returfraktsetikett redan i det utgående paketet, även om den förhoppningsvis aldrig ska behöva användas. Uppåt 30 procent av distanshandelsförsändelserna resulterar i returer, åtminstone inom kläder. En färdig returetikett innebär således både bättre service för kunden och färre kundkontakter hos kundtjänsten.
Unifaun lanserar produkten med två möjliga grundlayouter. Så småningom ska de bli fyra eller fem, bedömer Staffan Isaksson, för att svara mot behoven hos de allra flesta av användarna. Mot ytterligare ett prispåslag kommer särskilt kreativa användare att få bygga layouten fritt.
Etikettpapperet behöver vara anpassat för respektive layout och till en början får det köpas hos Unifaun självt. Företaget räknar dock med att ett antal etikettleverantörer snart kommer att erbjuda motsvarande ark.
Lösningen förutsätter rimligen att användaren har en dubbelsidig laserskrivare. Hittills har fraktetiketter oftast skrivits ut på så kallade termoskrivare, men de allt snabbare laserskrivarna är nu med i matchen, med snyggare utskrifter som resultat.
Tekniskt sett kan lösningen beskrivas så här: Butiks- eller affärssystemet programmeras att skriva ut fraktsedel eller faktura för varje order, och eventuella reklambudskap, som pdf-filer till en viss mapp. När Unifauns system får ordern hämtar det filerna där och sammanställer dem med fraktetiketterna som det skapar självt.
Alexander Kristofersson