Enligt ny forskning finns det två tydliga fördelar med en utbyggnad av elvägar.
Forskare från Chalmers i Göteborg har studerat nyttan med elvägar. Forskarna har studerat körmönster från över 400 personbilar på olika delar av svenska riks- och Europavägar, och sedan använt datan och gjort beräkningar av till exempel batteribehov, laddmönster och totalkostnader.
Enligt forskarna skulle rätt kombination av elvägar och hemmaladdning kunna resultera i en kraftning minskning av elfordonens batterier. Fordonen skulle därmed bli betydligt billigare mindre — enligt forskarna upp till 70 procent — och dessutom skulle topparna i elförbrukningen kunna minska.
– Vi ser att det går att minska den nödvändiga räckvidden på batterier med drygt två tredjedelar om man kombinerar laddningen på det här sättet. Det skulle minska behovet av råvaror till batterier och elbilen kan dessutom bli billigare för konsumenten, säger forskaren Sten Karlsson, som tillsammans med forskarkollegorna Wasim Shoman och Sonia Yeh står bakom studien ”Benefits of an Electric Road System for Battery Electric Vehicles”.
Forskarna påpekar dock att inte alla har samma förutsättningar att kunna ladda på framtida elvägar.
– Det är mycket stora skillnader mellan olika grupper, beroende på körmönster och närheten till elvägar. Vissa skulle klara sig på enbart elvägsladdning, medan andra inte skulle kunna utnyttja möjligheten alls, säger Wasim Shoman och tillägger:
– Vi ser till exempel att de som bor på landet skulle behöva närmare 20 procent större räckvidd på sina batterier jämfört med dem som bor i en större stad.