LÅNGLÄSNING! Merlinum Forklift har tidigare nischat in sig på eldrivna premiumtruckar i 6-10-tonsklassen. Efter att ha flyttat till nya lokaler börjar de nu erbjuda truckar upp till 18 ton.
Småländska Ljungby har en lång tradition av trucktillverkning där premiummärket Merlinum Forklift är ett av de senaste i en lång rad framgångsrika företag. Merlinum Forklift startades 2014 och är klassiskt familjeföretag som drivs av fyra syskon Andersson ihop med deras pappa Sture Andersson.
Företaget tillverkar eldrivna truckar i storleksklassen 6-10 ton, men när bolaget startades var det inte helt självklart att det skulle bli truckar med eldrift.
— Nej, i början var vi inte helt hundra säkra på det. Men nu är det el som gäller, och tiden är ju verkligen helt rätt för det, säger Martin Andersson, delägare och en av de fyra syskonen Andersson.
Initialt motstånd
Enligt Martin Andersson var det i början inte helt lätt att övertyga kunderna om eltruckarnas fördelar.
— Vi fick ofta höra att ”nej, jag har alltid kört diesel och det är mycket bättre”. Men idag är det tvärtom. Kunderna ser själva fördelarna med eltruckarna, och de stora drakarna som vi säljer till är ju i princip tvingade att bli miljövänliga — de är ofta publika företag som kämpar med näbbar och klor att bli miljöcertifierade och så klimatvänliga som möjligt.
Säljer i flera länder
Kunderna ifråga återfinns i flera segment, däribland pappersbruk, stålverk och hamnar, och är inte begränsade till rikets gränser. Med ett tiotal återförsäljare i Sverige och övriga Norden samt Belgien har Merlinum Forklift kunder i länder som Finland, Norge, Danmark, Belgien och Tyskland men också så långt bort som Israel.
— Även företagens kunder ställer ju i sin tur krav på hållbarhet och miljövänlighet, och då är det faktiskt en lågt hängande frukt att byta ut dieseltruckarna mot eltruckar. Särskilt när det är miljöer där truckarna kör både inomhus och utomhus, säger säljaren Stefan Hansson och förklarar att utöver det faktum att samtliga Merlinum-truckar har eldrift så är varje truck som säljs både specialanpassad och kundunik.
Anpassas till varje kund
— Våra truckar finns i så många olika verksamheter och måste därför anpassas till varje specifikt ändamål. Vissa truckar ska kunna hantera smält järn och andra ska kunna gå i en träindustri. Ytterligare några andra kanske används i pappersbruk och måste förses med exempelvis vändbara hytter och olika specialaggregat, säger säljare Stefan Hansson, som återkommer till ytterligare en fördel med eltruckar kontra dieseltruckar.
— Det blir en betydligt bättre arbetsmiljö för både truckförare och annan personal med eldrift. Och just truckförarnas arbetsmiljö är något som vi fokuserar extra mycket på. På ett vanligt kontor är det ju mycket fokus på arbetsmiljön, och på samma sätt tänker vi med våra truckar. Därför bygger vi truckarna med föraren i fokus, med en god ergonomi, bra sikt och rejält med utrymme i hytten.
10-20 procent dyrare
Som det premiummärke det är blir kostnaden för en Merlinum-truck något högre än de utländska konkurrenternas motsvarande truckar. Enligt säljaren Stefan Hansson är priset för en truck från Merlinum Forklift cirka 10-20 procent högre än konkurrenternas truckar.
— Det är klart att det blir lite dyrare med en premiumprodukt som vår, men ser man på hela ägandebilden så tycker jag inte att vårt pris sticker iväg för mycket gentemot konkurrenters priser. Då pratar jag alltså om servicen, reservdelar, livslängden och vad trucken är värd när man haft den ett antal år, säger Stefan Hansson.
Egna konstruktörer
Merlinum-truckarna ritas av företagets egna konstruktörer och i princip samtliga komponenter i truckarna tillverkas i Ljungby med omnejd. Det som inte tillverkas av närliggande småländska underleverantörer är framförallt batterier och motorer, som kommer från Tyskland.
— Allt vi kan köpa lokalt köper vi lokalt. Det är en stor styrka och fördel att bara kunna ta bilen och inom fem minuter vara på plats hos en underleverantör för att diskutera detaljer eller eventuella ändringar, säger Stefan Hansson.
Långt ifrån ett löpande band
Merlinum Forklift har i dagsläget ett 20-tal anställda varav drygt hälften arbetar i produktionen. Delägare Martin Andersson framhåller att trucktillverkningen hos Merlinum är så långt ifrån ett löpande band man kan komma. Istället delar montörerna upp sig naturligt vid de olika arbetsstationerna beroende på vad man vill arbeta med.
— Alla hjälps verkligen åt här, och de kan till exempel växla mellan att arbeta med att bygga hydraulik och elektronik eller med att bygga hytter eller installera batterier. Även våra konstruktörer är ofta med inne vid tillverkningen för att se hur det går. Just det faktum att vi har ett så bra teamarbete är en annan av våra styrkor, säger Martin Andersson.
Fler ska anställas
Dagens 20-tal anställda kommer högst sannolikt att få sällskap av fler medarbetare inom en snar framtid. Skälen till detta är flera. Det viktigaste är sannolikt att företaget så sent som i våras flyttade till en helt ny, 9 000 kvadratmeter stor byggnad i ett industriområde utmed E4 i Ljungby, där man rent fysiskt har ordentligt med plats att växa.
— Tidigare höll vi till i en liten lokal på ungefär 100 kvadratmeter i Berghem några kilometer härifrån. Problemet där var att vi bara kunde bygga på en truck i taget. Visst, vi hade ett tält dit vi kunde rulla ut truckarna när vi fått hjul på dom, men det var ändå besvärligt, säger Martin Andersson och fortsätter:
— Här kan vi bygga på flera truckar samtidigt, och dessutom ha plats för vårt eget lager. Just idag bygger vi på fyra truckar samtidigt, men som du ser har vi gott om plats för ytterligare monteringsarbete. Dessutom skulle vi i framtiden kanska kunna ha egen lackering och svetsning här. Så för oss är det verkligen en dröm att få komma hit.
Viktigt att växa långsamt
Syskonen Anderssons pappa Sture Andersson poängterar att det viktigaste för företaget är att ha bra kvalitetsprodukter och att växa långsamt, samtidigt som även han bara ser fördelar med den nya byggnaden.
— Här har vi alla möjligheter att växa, samtidigt som målet även i fortsättningen är att ha premiumprodukter med premiumkomponenter och att inte bli någon volymtillverkare där vi skickar ut truckar på löpande band.
Rent konkret har flytten till den nya byggnaden inneburit att man nu är redo att börja tillverka truckar i mediumsegmentet 10-18 ton, något som alltså kommer att innebära nyanställningar.
Långt framme
— Vi ligger ganska långt framme med mediumsegmentet. Vi har ritat dom färdigt och så sent som igår (27 oktober, reds anm) var vi och tittade på en ram där underleverantören lagt de sista svetsningarna. När vi får hit den ramen, vilket faktiskt blir imorgon, kan vi börja montera på den och bygga en prototyp, säger säljaren Stefan Hansson och fortsätter:
— Därför kommer det att behövas nytt folk i produktionen, och vi tittar redan nu på vilka vi ska anställa. Och det är faktiskt inga problem att få tag på folk. Vi får många förfrågningar från folk som vill jobba här, och har inte behövt gå ut med några jobbannonser alls.
Naturlig tillväxt
Även om man från företagets sida är försiktiga med att sätta upp några exakta mål för en kommande årsproduktion medger man att den nya byggnaden ihop med det nya trucksegmentet innebär en naturlig tillväxt.
— Det ser väldigt positivt ut och vi har som mål att tillverka ungefär 200 truckar per år. Men samtidigt är vi ett familjeföretag och det är viktigt att vi har roligt på jobbet och växer i lagom takt, säger Daniel Andersson.
Fotnot: Detta reportage publicerades ursprungligen i Transportnytt nr 10-2022.
FAKTA OM MERLINUM FORKLIFT
Grundat: 2014
Verksamhet: Tillverkning av eldrivna truckar i segmentet 6-10 ton, snart även i segmentet 10-18 ton.
Placering: Ljungby, Småland
Ägare: Familjen Andersson
Antal anställda: Cirka 20, varav drygt hälften i produktionen.
Övrigt: I Merlinum-koncernen ingår även serviceföretaget Truckbaronen.