Uppstickaren Picsmart, som levererar livsmedel direkt från lokala butiker, expanderar från Stockholm till övriga Sverige och Norden.
Picsmart grundades i Stockholm 2019 och har en affärsmodell som innebär att konsumenter och företag e-handlar direkt i sin lokala butik och får en snabb leverans i elfordon. Leveranserna sker i partnerskap med lokala handlare som tillhandahåller hela sitt sortiment på Picsmarts plattform.
Under första halvåret 2022 uppges Picsmart ha vuxit med över 300 procent och man har också expanderat till flera städer. Picsmart har avtal med ett flertal ICA-handlare och Hemköpbutiker runt om i Sverige och nya partners sägs vara på väg in.
Företaget har nu genomfört en nyemission om cirka 25 miljoner kronor, vilket innebär att bolaget totalt tagit in ca 40 miljoner kronor under första halvåret 2022.
Det tillförda kapitalet om totalt 40 miljoner kronor skall primärt användas till att fortsätta expandera och marknadsföra Picsmarts koncept i Sverige och övriga Norden. I nyemissionerna deltar Picsmarts befintliga aktieägare tillsammans med externa internationella investerare.
— Vi får nu full kraft att accelerera vår nordiska expansionsplan tillsammans med ICA, Hemköp och våra andra partners. Vi konkurrerar inte direkt med bolagen som med ett ytterst begränsat sortiment i lager erbjuder leverans inom 10 minuter. Istället erbjuder vi fullt butikssortiment från kundens butik och leverans inom 45 min eller en leveranstid under dagen som kunden väljer, i 1-timmes spann, säger Christopher Heybroek, vd för Picsmart, i ett pressmeddelande.