Med en uppgång från drygt 4 miljarder kronor i omsättning förra året, till motsvarande 5,7 miljarder i år om allt fortsätter som branschen tror, svarar livsmedlen för en allt större del av Sveriges e-handelstillväxt.
35 procent var tillväxtsiffran för livsmedelsförsäljningen på nätet under första halvåret 2016, jämfört med ett år tidigare, enligt branschföreningen Svensk digital handels undersökning D-food index. För helåret tippar organisationen uppåt 40 procents tillväxt igen, liksom förra året.
Segmentet fick sin start med färdiga middagskassar för ett antal år sedan, men förra året gick lösplocket om i försäljningsvoly och växer vidare väsentligt snabbare. Under januari till juni i år fördelade sig tillväxten med 23 procent på middagsplocket och 47 procent för kundernas godtyckligt nedstoppade varor.
Potentialen för fortsatt stark tillväxt är stor. Även i år är det bara runt 2 procent av livsmedlen som lämnar handlaren beställda via nätet. Med sina cirka 250 miljarder kronor i omsättning är dagligvaruhandeln som helhet ungefär lika stor som all annan svensk handel sammanräknad.
Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel, talar i föreningens pressmeddelande om att tidigare barriärer håller på att suddas ut, inte minst vad gäller konsumenternas förtroendet för varor med ”hög kläm- och kännfaktor”, som frukt och grönt.
– Vår årliga rapport visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013, säger han.