Kaxiga uttalandet: ”Vi ska bli Sveriges näst största hamn”.
Hamnen i Luleå ska byggas ut med ny infrastruktur samtidigt som farleden in till Luleå muddras för att kunna ta emot större och mer djupgående fartyg. Dessutom anläggs en ny kaj på 1 068 meter. Sammantaget handlar det om mångmiljardinvesteringar, vilket föranleder Anders Dahl, vd för Luleå Hamn — vars hamn i dagsläget är på plats fem över Sveriges största hamnar — att göra följande uttalande:
— Vi fyrdubblar kapaciteten och blir Sveriges näst största hamn.
För att möjliggöra det som ska bli Nya Luleå Hamn söker nu hamnbolaget en extern partner, en operatör, som utöver byggnation, drift och underhåll även ska stå för finansieringen.
— Vi vill hitta en etablerad aktör som vill finansiera, bygga, drifta och underhålla logistiknavet till den gröna industriella revolutionen i norra Sverige, säger Anders Dahl, vd för Luleå Hamn, i ett pressmeddelande.
Den nu aktuella intresseförfrågan rör bland annat allvädersterminaler, coils-hotell, anslutande järnväg samt befintliga hamnanläggningar i den allmänna hamnen. Tanken är att inleda dialoger med intressenter så snart som möjligt.
Ett flertal industrier finns i regionen, däribland H2 Green Steel, LKAB och SSAB, och det finns även nya planer på en stor konstgödselfabrik i Luleå Industripark samt en batterianodfabrik som företaget Talga förväntas bygga.
— Vi ser stora möjligheter för en stark, långsiktig expansion av Nya Luleå Hamn. När det här gröna industriella klustret är realiserat kommer det i sig att generera intresse från fler aktörer, kommenterar Anders Dahl.